Tullausjärjestelmän perehdytyksen kehittäminen
Kontinen, Petri (2022)
Kontinen, Petri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204135120
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204135120
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on kartoittaa käyttäjien uuden tietojärjestelmämoduulin käytön hallintaa ja kehityskohtia sen parantamiseksi. Kyseessä olevasta moduulista tulee osa DHL Express (Finland) Oy:n operatiivisten toimintojen järjestelmäkokonaisuutta. Moduulilla tehdään Suomen Tullille annettavia vienti-ilmoituksia. Työ on rajattu tämän moduulin hallinnan tarkasteluun.
Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkastellaan vienti-ilmoittamisen tekijöitä, joita yrityksen vientihuolitsijan tulee ottaa huomioon. Teoriaosuudessa käydään läpi myös yrityksen toimintaympäristö sekä ohjelmistotestauksen ja käyttöönoton perusasioita.
Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta ja aineisto kerättiin projektin vastuuhenkilöiden teemahaastatteluilla ja käyttäjäryhmän kyselylomakkeella.
Kerätyn aineiston perusteella voidaan todeta, että aikaisempi perehdytys ei ole ollut työntekijöiden mielestä onnistunut. Perehdytykseen ei ole laadittu tarkempaa suunnitelmaa, eikä järjestelmän käytön opettelun tueksi ole ollut kirjallista materiaalia. Uuden perehdytyssuunnitelman keinot saatiin kyselylomakkeen tuloksista ja aikataulutus teemahaastatteluiden tuloksista.
Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkastellaan vienti-ilmoittamisen tekijöitä, joita yrityksen vientihuolitsijan tulee ottaa huomioon. Teoriaosuudessa käydään läpi myös yrityksen toimintaympäristö sekä ohjelmistotestauksen ja käyttöönoton perusasioita.
Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta ja aineisto kerättiin projektin vastuuhenkilöiden teemahaastatteluilla ja käyttäjäryhmän kyselylomakkeella.
Kerätyn aineiston perusteella voidaan todeta, että aikaisempi perehdytys ei ole ollut työntekijöiden mielestä onnistunut. Perehdytykseen ei ole laadittu tarkempaa suunnitelmaa, eikä järjestelmän käytön opettelun tueksi ole ollut kirjallista materiaalia. Uuden perehdytyssuunnitelman keinot saatiin kyselylomakkeen tuloksista ja aikataulutus teemahaastatteluiden tuloksista.