PSD2-direktiivin vaikutus Pankki X:n palveluihin ja asiantuntijoihin
Leinonen, Laura (2022)
Lataukset:
Leinonen, Laura
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204145201
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204145201
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella kuinka Euroopan parlamentin ja neuvoston toinen maksupalveludirektiivi (PSD2) on vaikuttanut Pankki X:n palveluihin sekä päivittäispuolen asiantuntijoiden työhön.
Opinnäytetyössä käsitellään PSD2-direktiivin pohjalta tulleita muutoksia liittyen vahvaan tunnistautumiseen, verkkomaksamiseen ja kolmansien osapuolien toimintaan.
Työn edetessä selväksi pääongelmaksi ilmeni päivittäispalvelujen asiantuntijoiden tietotaito PSD2-direktiivin keskeisestä sisällöstä ja sen kytkeminen omaan jokapäiväiseen työhön. Alaongelmiksi kehittyivät konsernin sisällä toimiva tiedonjako ja -haku. Työn tavoitteiksi muodostuivat tiedonjaon ja -haun lisääminen ja kehittäminen eri kanavien kautta. Opinnäytetyössä tutkitaan myös sitä, kuinka Pankki X on päässyt PSD2-direktiivin vaatimien uudistusten mukaiselle tasolle toiminnassaan ja mitä odotetaan ja tavoitellaan tulevalta.
Työn laatimisessa käytettiin haastatteluja sekä päivittäispuolen asiantuntijoille että Pankki X:n toisen maksupalveludirektiivin spesialistille. Haastattelut toteutettiin sähköpostin välityksellä. Haastattelussa käytettiin vain pientä otantaryhmää, koska kyseisen ryhmän työ eroaa muiden päivittäispalveluiden asiantuntijoiden työstä sekä päivittäisissä asiakasmäärissä että työn ennalta-arvaamattomuudessa.
Haastattelujen perusteella selvitettiin, että Pankki X:n työntekijöiden tulisi saada enemmän ja kattavampaa opastusta liittyen PSD2-direktiiviin. Lisäksi haastattelujen pohjalta kehitettiin tapoja, joilla tiedon ja taidon jakaminen yrityksessä onnistuisi ja mitä muutoksia tulisi tehdä.
Opinnäytetyössä käsitellään PSD2-direktiivin pohjalta tulleita muutoksia liittyen vahvaan tunnistautumiseen, verkkomaksamiseen ja kolmansien osapuolien toimintaan.
Työn edetessä selväksi pääongelmaksi ilmeni päivittäispalvelujen asiantuntijoiden tietotaito PSD2-direktiivin keskeisestä sisällöstä ja sen kytkeminen omaan jokapäiväiseen työhön. Alaongelmiksi kehittyivät konsernin sisällä toimiva tiedonjako ja -haku. Työn tavoitteiksi muodostuivat tiedonjaon ja -haun lisääminen ja kehittäminen eri kanavien kautta. Opinnäytetyössä tutkitaan myös sitä, kuinka Pankki X on päässyt PSD2-direktiivin vaatimien uudistusten mukaiselle tasolle toiminnassaan ja mitä odotetaan ja tavoitellaan tulevalta.
Työn laatimisessa käytettiin haastatteluja sekä päivittäispuolen asiantuntijoille että Pankki X:n toisen maksupalveludirektiivin spesialistille. Haastattelut toteutettiin sähköpostin välityksellä. Haastattelussa käytettiin vain pientä otantaryhmää, koska kyseisen ryhmän työ eroaa muiden päivittäispalveluiden asiantuntijoiden työstä sekä päivittäisissä asiakasmäärissä että työn ennalta-arvaamattomuudessa.
Haastattelujen perusteella selvitettiin, että Pankki X:n työntekijöiden tulisi saada enemmän ja kattavampaa opastusta liittyen PSD2-direktiiviin. Lisäksi haastattelujen pohjalta kehitettiin tapoja, joilla tiedon ja taidon jakaminen yrityksessä onnistuisi ja mitä muutoksia tulisi tehdä.