Mentoroinnista vetoa ja pitoa kotihoitoon: kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Virta, Sari (2022)
Virta, Sari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204145193
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204145193
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheen valinnassa korostui Veto- ja pitovoimaa kotihoitoon ESR-hankkeen hankesuunnitelmassa (2020) mainitut painotukset, joista tärkeimpänä mainittakoon sotealan uudistuminen ja kehittyminen, sotealan rekrytointitarpeiden ja osaamisen edistäminen, oppilaitosyhteistyö sekä sotealalle valmistuvien työelämävalmiuksien voimistaminen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten mentorointia on aikaisemman tutkimuksen valossa toteutettu ja millaisia kokemuksia siitä on saatu sekä millaisia asioita kotihoidon mentorointiprosessin tulisi sisältää. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Haut tehtiin Finna.fi, Medic ja PubMed -tietokannoissa sekä manuaalisella vapaalla internet haulla. Kirjallisuuskatsauksen aineisto valittiin ilmestymisvuosilta 2011–2021. Kirjallisuuskatsauksen aineisto koostui viidestä julkaisusta,
joista neljä oli suomalaisia ja yksi kansainvälinen. Julkaisujen tutkimusmenetelminä olivat kontrolloitu tutkimus, toimintatutkimus, internetkysely ja teemahaastattelu.
Tutkimusten kohderyhminä kaikissa tutkimuksissa oli mentorointiin osallistunut hoitohenkilökunta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä analyysillä tutkimuskysymysten mukaan.
Opinnäytetyön tulosten perusteella mentorointi tukee hoitohenkilöstön ammatillista kasvua, kollegiaalisuutta, työhyvinvointia ja työnhallintaa. Mentorointiprosessissa ydinasioita ovat strategiasta lähtevät tavoitteet, mentorointikoulutus, systemaattisuus ja monipuoliset menetelmät. Mentorointiprosessiin lähtiessä tärkeää on tuntea mentorointi ilmiönä, kiinnittää huomiota mentoriparin valintaan, ohjata riittävät resurssit mentorointiin ja laatia pelisäännöt mentoroinnille.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten mentorointia on aikaisemman tutkimuksen valossa toteutettu ja millaisia kokemuksia siitä on saatu sekä millaisia asioita kotihoidon mentorointiprosessin tulisi sisältää. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Haut tehtiin Finna.fi, Medic ja PubMed -tietokannoissa sekä manuaalisella vapaalla internet haulla. Kirjallisuuskatsauksen aineisto valittiin ilmestymisvuosilta 2011–2021. Kirjallisuuskatsauksen aineisto koostui viidestä julkaisusta,
joista neljä oli suomalaisia ja yksi kansainvälinen. Julkaisujen tutkimusmenetelminä olivat kontrolloitu tutkimus, toimintatutkimus, internetkysely ja teemahaastattelu.
Tutkimusten kohderyhminä kaikissa tutkimuksissa oli mentorointiin osallistunut hoitohenkilökunta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä analyysillä tutkimuskysymysten mukaan.
Opinnäytetyön tulosten perusteella mentorointi tukee hoitohenkilöstön ammatillista kasvua, kollegiaalisuutta, työhyvinvointia ja työnhallintaa. Mentorointiprosessissa ydinasioita ovat strategiasta lähtevät tavoitteet, mentorointikoulutus, systemaattisuus ja monipuoliset menetelmät. Mentorointiprosessiin lähtiessä tärkeää on tuntea mentorointi ilmiönä, kiinnittää huomiota mentoriparin valintaan, ohjata riittävät resurssit mentorointiin ja laatia pelisäännöt mentoroinnille.
