Uusien asiakkaiden hankkiminen sosiaalista mediaa hyödyntämällä : case: Ilola Inn
Knuutinen, Julianna; Kotilainen, Kaisa (2022)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Knuutinen, Julianna
Kotilainen, Kaisa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204135172
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204135172
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä toimeksiantajayritys Ilola Innin kanssa. Tutkimuksen kohteena oli yrityksen uusiasiakashankinta sosiaalisen median markkinoinnin avulla. Työn lopullisena tavoitteena oli löytää ratkaisuja yrityksen toimimattomaan markkinointiin sosiaalisen median kanavissa ja tätä kautta selvittää, miten he tavoittaisivat myös uusia asiakkaita paremmin. Aihe valikoitui lähtökohtaisesti toimeksiantajan tarpeesta, sillä yritys haluaa parantaa uusasiakashankintaansa.
Opinnäytetyötä varten toteutettiin tutkimus, joka suoritettiin kvantitatiivisella tutkimusotteella. Tutkimusta varten laadittiin kaksi sähköistä kyselylomaketta kohdennettuna sekä toimeksiantajayrityksen nykyisille asiakkaille, että potentiaalisille asiakkaille. Kyselyihin saatiin yhteensä yli 500 varteenotettavaa vastausta, joita lähdettiin analysoimaan suoraan Webropolin, taulukkolaskentaohjelma Excelin ja SPSS-työkalun avulla. Suuren vastaajamäärän ansiosta tutkimustuloksia voitiin yleistää ja niiden avulla saatiin ratkaisu tutkimusongelmaan.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että toimeksiantajan markkinointiviestintä sosiaalisessa mediassa on puutteellista ja sekavaa, joka vaikuttaa negatiivisesti ostopäätökseen. Tulosten pohjalta voitiin todeta, että ihmiset ovat kiinnostuneita Ilola Innistä sekä mielikuvien että kokemusten perusteella. Sosiaalisen median kanavissa heillä on kuitenkin kehitettävää, jotta myös potentiaaliset asiakkaat saataisiin johdatettua ostopäätökseen. Jotta markkinointi olisi kannattavaa, tulisi se kohdentaa toivotulle kohderyhmälle sille sopivinta kanavaa käyttäen, joka tutkimustulosten perusteella on Facebook.
Opinnäytetyötä varten toteutettiin tutkimus, joka suoritettiin kvantitatiivisella tutkimusotteella. Tutkimusta varten laadittiin kaksi sähköistä kyselylomaketta kohdennettuna sekä toimeksiantajayrityksen nykyisille asiakkaille, että potentiaalisille asiakkaille. Kyselyihin saatiin yhteensä yli 500 varteenotettavaa vastausta, joita lähdettiin analysoimaan suoraan Webropolin, taulukkolaskentaohjelma Excelin ja SPSS-työkalun avulla. Suuren vastaajamäärän ansiosta tutkimustuloksia voitiin yleistää ja niiden avulla saatiin ratkaisu tutkimusongelmaan.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että toimeksiantajan markkinointiviestintä sosiaalisessa mediassa on puutteellista ja sekavaa, joka vaikuttaa negatiivisesti ostopäätökseen. Tulosten pohjalta voitiin todeta, että ihmiset ovat kiinnostuneita Ilola Innistä sekä mielikuvien että kokemusten perusteella. Sosiaalisen median kanavissa heillä on kuitenkin kehitettävää, jotta myös potentiaaliset asiakkaat saataisiin johdatettua ostopäätökseen. Jotta markkinointi olisi kannattavaa, tulisi se kohdentaa toivotulle kohderyhmälle sille sopivinta kanavaa käyttäen, joka tutkimustulosten perusteella on Facebook.