Dialoginen kehityskeskustelu : esihenkilön ja alaisen yhteinen prosessi työssä kehittymiseen
Pesonen, Antti (2022)
Pesonen, Antti
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204135170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204135170
Tiivistelmä
Kehityskeskusteluja on käyty yrityksissä vuosikymmenien ajan pyrkimyksenä tukea yrityksen strategiaa ja kehitystä. Aina sen tarjoamia mahdollisuuksia ei kuitenkaan välttämättä osata hyödyntää täysin. Usein kehityskeskustelut koetaan sekä esihenkilön että alaisen toimesta hyödyttömiksi ja aikaa vieviksi pakollisiksi tapahtumiksi. Opinnäytetyön tavoite oli selvittää ja tuoda esiin onnistuneen kehityskeskustelun tunnusmerkit ja keskustelun mahdolliset ongelmat. Tutkimuksessa korostettiin etenkin dialogista kehityskeskustelua.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineistonkeruuna käytettiin teemahaastatteluja. Tutkimuksen kohderyhmäksi valikoitui marketkaupan henkilöstö. Haastatteluun kutsuttiin viisi haastateltavaa, ja heidät valittiin harkinnanvaraisen näytteen menetelmää käyttäen. Kerätty aineisto pilkottiin teemoittelun avulla ja analysoitiin teoriaohjaavaa analyysimallia mukaillen.
Opinnäytetyössä saatujen tulosten perusteella onnistunut kehityskeskustelu koostuu kunnollisen valmistautumisen, rakentavan dialogin ja rehellisen palautteenannon symbioosista. Viestinnän onnistumiseen vaikutti oleellisesti keskustelijoiden välinen henkilökemia. Palautteen lisäksi kaivattiin selkeitä aikamääreitä kehityskohteille sekä yhteistä tulosten seurantaa. Kehityskeskustelujen tarve ja yleinen toimintakäytäntö tunnistettiin, mutta kehityskeskustelujen ei koettu tuovan merkittävää hyötyä työntekijälle eikä esihenkilöä ylemmille tahoille.
Opinnäytteen tavoite tarjota onnistuneen kehityskeskustelun edellytykset marketkaupassa kehityskes-kusteluja pitäville esihenkilöille toteutui tutkimuksessa. Tutkimuksen tulosten toivottiin hyödyttävän lisäksi marketkaupan työntekijöitä. Jatkotutkimuksena voisi selvittää kehityskeskustelun seurannan heikkoudet ja puutteet.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineistonkeruuna käytettiin teemahaastatteluja. Tutkimuksen kohderyhmäksi valikoitui marketkaupan henkilöstö. Haastatteluun kutsuttiin viisi haastateltavaa, ja heidät valittiin harkinnanvaraisen näytteen menetelmää käyttäen. Kerätty aineisto pilkottiin teemoittelun avulla ja analysoitiin teoriaohjaavaa analyysimallia mukaillen.
Opinnäytetyössä saatujen tulosten perusteella onnistunut kehityskeskustelu koostuu kunnollisen valmistautumisen, rakentavan dialogin ja rehellisen palautteenannon symbioosista. Viestinnän onnistumiseen vaikutti oleellisesti keskustelijoiden välinen henkilökemia. Palautteen lisäksi kaivattiin selkeitä aikamääreitä kehityskohteille sekä yhteistä tulosten seurantaa. Kehityskeskustelujen tarve ja yleinen toimintakäytäntö tunnistettiin, mutta kehityskeskustelujen ei koettu tuovan merkittävää hyötyä työntekijälle eikä esihenkilöä ylemmille tahoille.
Opinnäytteen tavoite tarjota onnistuneen kehityskeskustelun edellytykset marketkaupassa kehityskes-kusteluja pitäville esihenkilöille toteutui tutkimuksessa. Tutkimuksen tulosten toivottiin hyödyttävän lisäksi marketkaupan työntekijöitä. Jatkotutkimuksena voisi selvittää kehityskeskustelun seurannan heikkoudet ja puutteet.