Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Dieselveturin kiihtyvyysmittaukseen perustuva tehonsäätö

Valo, Teemu (2022)

 
Avaa tiedosto
Valo_Teemu.pdf (1.587Mt)
Lataukset: 


Valo, Teemu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204155269
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tehdä selvitys Dr14-veturiin asennetusta, kiihtyvyys-mittaukseen perustuvan tehonsäätöjärjestelmän hyödyistä ja toimivuudesta. Tehonsäätö perustuu vaihteiston kiihtyvyyden mittaamiseen. Sen tarkoituksena on ehkäistä voimansiirtoon kohdistuva haitallinen kuormitus äärimmäisissä vetotilanteissa, joissa pyörän ja kiskon välinen kitka ei riitä enää pitämään pyörää paikallaan, ja pyörät alkavat sutimaan. Tarkoituksena oli tuoda ilmi, miten järjestelmä on todellisuudessa rajoittanut haitallista käyttöä asennuksen jälkeen.

Selvitys pohjautuu voimansiirtovikoihin vuosilta 2015–2021 ja tehonsäätömuutoksen toimivuuteen vikahistorian perusteella. Selvityksessä on käytetty kaikkia Dr14-mallisarjan vetureiden vikailmoituksia vuosilta 2015–2021.

Työ aloitettiin tutustumalla voimansiirron rakenteeseen, tehonsäädön toimintaperiaatteeseen ja tehonsäätömuutoksen dokumentaatioon. Vika-analyysi suoritettiin analysoimalla mallisarjan vetureiden toiminnanohjausjärjestelmästä saatu vikahistoria vuosilta 2015–2021. Analyysiin sisällytettiin myös vikojen korjauskustannukset. Tehonsäätöjärjestelmien asennuspäivämäärät huomioiden vikahistoriaa voitiin vertailla uudella ja vanhalla tehonsäädöllä olevien vetureiden välillä.

Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantajayritys sai selvityksen muutostyön todellisista vaikutuksista haitalliseen kuormitukseen. Selvitys toimitettiin yritykselle erillisenä salattuna dokumenttina. Sen perusteella on mahdollista arvioida järjestelmän asennuksen kannattavuutta ja sen mahdolliset kehityskohteet
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste