Dieselveturin kiihtyvyysmittaukseen perustuva tehonsäätö
Valo, Teemu (2022)
Valo, Teemu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204155269
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204155269
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tehdä selvitys Dr14-veturiin asennetusta, kiihtyvyys-mittaukseen perustuvan tehonsäätöjärjestelmän hyödyistä ja toimivuudesta. Tehonsäätö perustuu vaihteiston kiihtyvyyden mittaamiseen. Sen tarkoituksena on ehkäistä voimansiirtoon kohdistuva haitallinen kuormitus äärimmäisissä vetotilanteissa, joissa pyörän ja kiskon välinen kitka ei riitä enää pitämään pyörää paikallaan, ja pyörät alkavat sutimaan. Tarkoituksena oli tuoda ilmi, miten järjestelmä on todellisuudessa rajoittanut haitallista käyttöä asennuksen jälkeen.
Selvitys pohjautuu voimansiirtovikoihin vuosilta 2015–2021 ja tehonsäätömuutoksen toimivuuteen vikahistorian perusteella. Selvityksessä on käytetty kaikkia Dr14-mallisarjan vetureiden vikailmoituksia vuosilta 2015–2021.
Työ aloitettiin tutustumalla voimansiirron rakenteeseen, tehonsäädön toimintaperiaatteeseen ja tehonsäätömuutoksen dokumentaatioon. Vika-analyysi suoritettiin analysoimalla mallisarjan vetureiden toiminnanohjausjärjestelmästä saatu vikahistoria vuosilta 2015–2021. Analyysiin sisällytettiin myös vikojen korjauskustannukset. Tehonsäätöjärjestelmien asennuspäivämäärät huomioiden vikahistoriaa voitiin vertailla uudella ja vanhalla tehonsäädöllä olevien vetureiden välillä.
Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantajayritys sai selvityksen muutostyön todellisista vaikutuksista haitalliseen kuormitukseen. Selvitys toimitettiin yritykselle erillisenä salattuna dokumenttina. Sen perusteella on mahdollista arvioida järjestelmän asennuksen kannattavuutta ja sen mahdolliset kehityskohteet
Selvitys pohjautuu voimansiirtovikoihin vuosilta 2015–2021 ja tehonsäätömuutoksen toimivuuteen vikahistorian perusteella. Selvityksessä on käytetty kaikkia Dr14-mallisarjan vetureiden vikailmoituksia vuosilta 2015–2021.
Työ aloitettiin tutustumalla voimansiirron rakenteeseen, tehonsäädön toimintaperiaatteeseen ja tehonsäätömuutoksen dokumentaatioon. Vika-analyysi suoritettiin analysoimalla mallisarjan vetureiden toiminnanohjausjärjestelmästä saatu vikahistoria vuosilta 2015–2021. Analyysiin sisällytettiin myös vikojen korjauskustannukset. Tehonsäätöjärjestelmien asennuspäivämäärät huomioiden vikahistoriaa voitiin vertailla uudella ja vanhalla tehonsäädöllä olevien vetureiden välillä.
Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantajayritys sai selvityksen muutostyön todellisista vaikutuksista haitalliseen kuormitukseen. Selvitys toimitettiin yritykselle erillisenä salattuna dokumenttina. Sen perusteella on mahdollista arvioida järjestelmän asennuksen kannattavuutta ja sen mahdolliset kehityskohteet