Terveyden edistämisen ja ennaltaehkäisevän elintapaohjaustyön kehittäminen ja hoitajavastaanoton perustaminen
Lehtinen, Juuli; Salonen, Susanna (2022)
Lehtinen, Juuli
Salonen, Susanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204155255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204155255
Tiivistelmä
Kunnan tehtävänä on seurata kuntalaisten terveyttä ja hyvinvointia sekä vastata kunnan palveluissa toteutuvista toimenpiteistä. Kunnan tulee järjestää asukkailleen terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä sekä terveysneuvontaa, joka tukee sairauksien ehkäisyssä. Pirkanmaan maakunnan alueella kehitetään tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus- ohjelman mukaisesti perustason sosiaali- ja terveyspalveluja.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää asiakaslähtöisesti terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen hoitajavastaanottoa ja palvelupolkua aikuisväestölle erääseen pirkanmaalaiseen kuntaan. Tavoitteena oli selvittää asiakasraadin avulla, minkälaisia hyvinvoinnin palveluita aikuisväestö kunnassa toivovat saavansa. Kehittämistehtävän kehittämismenetelmänä käytettiin palvelumuotoilua ja selvitettiin asiakasraadin avulla, minkälaisia hyvinvoinnin palveluita aikuisväestö kunnassa toivovat saavansa. Asiakasraadin vastauksia hyödyntäen yhtenä tavoitteena oli luoda palvelupolku ja hyvinvointihoitajan vastaanottotoiminta.
Asiakasraadista lähteneiden toiveiden pohjalta aloitti toimintansa sosiaali- ja terveyskeskuksessa hyvinvointiyksikkö, joka toimii moniammatillisessa yhteistyössä. Asiakasraadissa suurimmaksi toiveeksi nousi elintapaohjauksen järjestäminen kunnassa, joka paneutuisi vastaanotolla ravitsemukseen, liikuntaan sekä unen tärkeyteen, päihteitä unohtamatta. Tästä toiveesta hyvinvointiyksikön sisällä aloitti toimintansa hyvinvointihoitaja, joka antaa matalan kynnyksen elintapaohjausta kuntalaisille vastaanoton muodossa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää asiakaslähtöisesti terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen hoitajavastaanottoa ja palvelupolkua aikuisväestölle erääseen pirkanmaalaiseen kuntaan. Tavoitteena oli selvittää asiakasraadin avulla, minkälaisia hyvinvoinnin palveluita aikuisväestö kunnassa toivovat saavansa. Kehittämistehtävän kehittämismenetelmänä käytettiin palvelumuotoilua ja selvitettiin asiakasraadin avulla, minkälaisia hyvinvoinnin palveluita aikuisväestö kunnassa toivovat saavansa. Asiakasraadin vastauksia hyödyntäen yhtenä tavoitteena oli luoda palvelupolku ja hyvinvointihoitajan vastaanottotoiminta.
Asiakasraadista lähteneiden toiveiden pohjalta aloitti toimintansa sosiaali- ja terveyskeskuksessa hyvinvointiyksikkö, joka toimii moniammatillisessa yhteistyössä. Asiakasraadissa suurimmaksi toiveeksi nousi elintapaohjauksen järjestäminen kunnassa, joka paneutuisi vastaanotolla ravitsemukseen, liikuntaan sekä unen tärkeyteen, päihteitä unohtamatta. Tästä toiveesta hyvinvointiyksikön sisällä aloitti toimintansa hyvinvointihoitaja, joka antaa matalan kynnyksen elintapaohjausta kuntalaisille vastaanoton muodossa.