Kosmetiikka-alan ympäristövastuullinen markkinointiviestintä Instagramissa
Sulonen, Sofia; Puuronen, Amanda (2022)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Sulonen, Sofia
Puuronen, Amanda
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204195343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204195343
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kosmetiikka-alan ympäristövastuullista markkinointiviestintää Instagramissa. Opinnäytetyö sai alkunsa kiinnostuksesta kosmetiikka-alaan, sekä siihen liittyvään markkinointiviestintään ympäristövastuullisesta näkökulmasta. Tutkimus rajautui markkinoinnin osalta markkinointiviestintään ja markkinointikanavaksi sosiaalisen median kanavista valittiin Instagram. Tutkimus keskittyi pääsääntöisesti neljään eri näkökulmaan ympäristövastuullisuudesta, jotka olivat eläinkokeettomuus, biohajoavuus, ekologisuus ja kierrätettävyys. Tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää, kuinka yritykset saisivat tehtyä entistä paremmin markkinointiviestintää ympäristövastuullisuudesta Instagramissa.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui kosmetiikka-alasta, ympäristövastuullisuudesta, markkinointiviestinnästä ja Instagramista. Tietoperusta loi vankan pohjan tutkimukselle, sekä antoi lukijalle mittavan perehdytyksen tutkimaamme aiheeseen.
Työn tutkimus osuudessa käytettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, sekä benchmarkingia ja menetelmätriangulaatiota. Benchmarking pohjautui neljään ennalta valittuun kosmetiikka-alan yritykseen. Tutkimusosassa käytettiin kyselylomaketta ja haastattelua. Näitä hyödyntämällä varmistettiin tutkimuksen hyödynnettävyys, sekä saatiin kuluttajien näkökulmia tutkimukseen ja markkinointiviestinnän oppaaseen.
Ympäristövastuullisuus näkökulmien esille tuominen markkinointiviestinnässä on tänä päivänä erittäin tärkeää. Tästä syystä tutkimuksen pohjalta luotiin opas, joka auttaa yrityksiä suunnittelemaan omaa markkinointiviestintäänsä Instagramissa. Oppaan sisältö koostuu vinkeistä, jotka auttavat ympäristövastuullisuus asioiden esille tuomisessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kevään 2022 aikana. Tutkimuksen tulokset olivat positiivisia ja osoittivat, kuinka tärkeä asia ympäristövastuullisuus on kuluttajille. Tämän lisäksi oppaamme validointi tuotti myönteisiä kommentteja haastateltujen yrityksien puolesta. Opas koettiin hyödylliseksi ja haastattelun pohjalta oppaan jatkojalostaminen entistä paremmaksi on helpompaa. Kokonaisuudessaan opinnäytetyön aihe, tutkimusmenetelmät ja tulokset olivat onnistuneita ja ajankohtaisuuden vuoksi aihetta on helppo kehittää ja jatkotutkia entistäkin enemmän.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui kosmetiikka-alasta, ympäristövastuullisuudesta, markkinointiviestinnästä ja Instagramista. Tietoperusta loi vankan pohjan tutkimukselle, sekä antoi lukijalle mittavan perehdytyksen tutkimaamme aiheeseen.
Työn tutkimus osuudessa käytettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, sekä benchmarkingia ja menetelmätriangulaatiota. Benchmarking pohjautui neljään ennalta valittuun kosmetiikka-alan yritykseen. Tutkimusosassa käytettiin kyselylomaketta ja haastattelua. Näitä hyödyntämällä varmistettiin tutkimuksen hyödynnettävyys, sekä saatiin kuluttajien näkökulmia tutkimukseen ja markkinointiviestinnän oppaaseen.
Ympäristövastuullisuus näkökulmien esille tuominen markkinointiviestinnässä on tänä päivänä erittäin tärkeää. Tästä syystä tutkimuksen pohjalta luotiin opas, joka auttaa yrityksiä suunnittelemaan omaa markkinointiviestintäänsä Instagramissa. Oppaan sisältö koostuu vinkeistä, jotka auttavat ympäristövastuullisuus asioiden esille tuomisessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kevään 2022 aikana. Tutkimuksen tulokset olivat positiivisia ja osoittivat, kuinka tärkeä asia ympäristövastuullisuus on kuluttajille. Tämän lisäksi oppaamme validointi tuotti myönteisiä kommentteja haastateltujen yrityksien puolesta. Opas koettiin hyödylliseksi ja haastattelun pohjalta oppaan jatkojalostaminen entistä paremmaksi on helpompaa. Kokonaisuudessaan opinnäytetyön aihe, tutkimusmenetelmät ja tulokset olivat onnistuneita ja ajankohtaisuuden vuoksi aihetta on helppo kehittää ja jatkotutkia entistäkin enemmän.