Esiintymisjännitys : Centria-ammattikorkeakoulun musiikkipedagogiopiskelijoiden kokemuksia
Lahti, Outi (2014)
Lahti, Outi
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127277
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127277
Tiivistelmä
Laadullisessa tapaustutkimuksessa kartoitettiin Centria-ammattikorkeakoulun musiikkipedagogiopiskelijoiden kokemuksia esiintymisjännityksestä. Tavoitteena oli selvittää, miten opiskelijat kokevat esiintymisjännityksen, mitkä tekijät kokemukseen vaikuttavat ja millaisia keinoja opiskelijoilla itsellään on vaikuttaa esiintymisjännitykseensä. Lisäksi selvitettiin, miten aihetta on käsitelty opinnoissa ja millaisia toiveita opiskelijoilla on sen suhteen. Aineisto kerättiin Webropol-pohjaisella sähkoisellä kyselylomakkeella toukokuussa 2013. Kyselyyn vastasi 34 opiskelijaa.
Opinnäytetyon tietoperustana esitellään joitakin keskeisiä teorioita esiintymisjännityksestä. Esiintymisjännitys koskettaa jossain muodossaan lähes kaikkia. Opiskelijoiden kokemukset ja jännittämiseen vaikuttavat tekijät ovat kuitenkin hyvin yksilollisiä. Tutkimus koettiin erittäin tärkeäksi, ja tuloksista ilmeni, ettei aihetta ole riittävästi käsitelty ammattikorkeakouluopinnoissa. Vastauksissa toivottiin, että tutkimuksen myotä aiheeseen kiinnitettäisiin jatkossa enemmän huomioita. Tuloksia voidaan hyodyntää koulutuksen kehittämisessä.
Opinnäytetyon tietoperustana esitellään joitakin keskeisiä teorioita esiintymisjännityksestä. Esiintymisjännitys koskettaa jossain muodossaan lähes kaikkia. Opiskelijoiden kokemukset ja jännittämiseen vaikuttavat tekijät ovat kuitenkin hyvin yksilollisiä. Tutkimus koettiin erittäin tärkeäksi, ja tuloksista ilmeni, ettei aihetta ole riittävästi käsitelty ammattikorkeakouluopinnoissa. Vastauksissa toivottiin, että tutkimuksen myotä aiheeseen kiinnitettäisiin jatkossa enemmän huomioita. Tuloksia voidaan hyodyntää koulutuksen kehittämisessä.