Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Tutkin ja toimin ympäristössäni -oppimisen alueen toteutuminen Varkauden kunnallisissa päiväkodeissa: tutkimus 3-5-vuotiaiden päiväkotiryhmiin

Nurmesniemi, Jasmina; Hämäläinen, Hanna (2022)

Avaa tiedosto
hamalainen_nurmesniemi.pdf (693.2Kt)
Lataukset: 


Nurmesniemi, Jasmina
Hämäläinen, Hanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204205467
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa tutkin ja toimin ympäristössäni -oppimisen alueen toteuttamisen tavoista tavoitteellisessa pedagogisessa toiminnassa Varkauden kunnallisissa päiväkodeissa 3–5-vuotiaiden ryhmissä toiminnan kehittämiseksi ja hyödyntämiseksi varhaiskasvatussuunnitelman päivittämiseen. Tutkimuksessa selvitettiin, onko toiminta paikallisen varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteita vastaavaa ja millaisia kehittämisehdotuksia varhaiskasvatusyksiköillä on. Opinnäytetyön lähtöolettamuksena oli, että oppimisen alueen sisältöjen toteuttaminen voi jäädä kapea-alaiseksi ja se voi jäädä muita oppimisen alueita vähemmälle huomiolle.

Tutkimus toteutettiin laadullisella Webropol-kyselylomakkeella kaikille 3–5-vuotiaiden ryhmien varhaiskasvatuksenopettajille, varhaiskasvatuksen sosionomeille ja lastenhoitajille. Laadullisella kyselyllä selvitettiin vastaajien henkilökohtaista ymmärrystä aiheesta ja kokemuksia toteuttamisen tavoista. Näin pyrittiin mahdollisimman kattavaan ja luotettavaan tulokseen. Tutkimustulokset analysoitiin käyttäen teemoittelua.

Tutkimuksen tulokset osoittivat, että ryhmissä sisältöjä suunnitellaan, arvioidaan ja toteutetaan eri tavoin. Osa ryhmiä toteuttaa oppimisen aluetta riittävästi ja paikallisen varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteita vastaavasti, kun puolestaan havaittiin myös yksikkö, jossa oppimisen aluetta ei ole huomioitu omassa toimintasuunnitelmassa. Voitiin havaita, että ympäristökasvatus ja matemaattinen ajattelu olivat paremmin ymmärrettyjä ja niitä toteutettiin monipuolisemmin tavoitteita vastaavasti kuin teknologiakasvatusta. Kaikkien osa-alueiden sisällöissä oli paljon eroavaisuutta vastaajien kokemuksissa. Tutkimustulokseen vaikuttaa alhainen vastausprosentti, minkä vuoksi tuloksesta ei voida tehdä yleistäviä ja kaikkia ryhmiä koskevia päätelmiä. Tutkimusta voi hyödyntää oppimisen alueen kehittämisessä yksiköissä vastaajien kehittämisehdotuksien mukaisesti ja kehittää yksiköissä osa-alueita, jotka jäivät vastausten mukaan kapea-alaisesti huomioiduiksi toiminnassa.




Asiasanat: tutkin ja toimin ympäristössäni -oppimisen alue, matemaattinen ajattelu, ympäristökasvatus, teknologiakasvatus, arjen pedagogiikka, toiminnallisuus
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste