Hää- ja juhlapalvelu : konsepti-idean suunnittelu palvelumuotoilumenetelmin
Kouki, Anni (2014)
Kouki, Anni
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127200
Tiivistelmä
Työn aiheena oli hää- ja juhlapalvelukonseptin ideointi. Tarkoituksena oli eri palvelumuotoilumenetelmin haalia käyttäjätietoa siten, että voitiin näiden tutkimustulosten perustella ideoida mahdollisimman asiakaslähtöinen ja käyttäjien toiveisiin ja tarpeisiin vastaava konseptisuunnitelma.
Työssä käytiin ensin läpi tekijän taustaa, joka loi lähtökohtia ja perusteita työn tarkoituksellisuudesta. Alussa käsiteltiin myös hää- ja juhlasuunnittelua tämänhetkisenä palvelumuotona, sekä yleisesti palvelumarkkinoita sekä palvelualojen markkinakasvua Suomessa viimevuosina. Työn etenemistä ja tavoitteita kuvasivat viitekehys, prosessikaavio, sekä kaksi tutkimuskysymystä, joihin vastaamalla saatiin työn sisältö sekä tulos.
Tiedonhankinta- ja tutkimusosiossa käsiteltiin palvelumuotoilua tutkimusmenetelmänä, sekä hankittiin tietoja eri palvelumuotoilun työkaluilla. Ensimmäisenä menetelmänä toteutettiin palvelukokeilu, jossa alkuperäistä konsepti-ideaa kokeiltiin käytännössä. Toisena menetelmämuotona oli foorumitutkimus, ja seuraava menetelmä, kysely, sai pohjan niin palvelukokeilusta kuin foorumitutkimuksestakin saaduista tiedoista. Viimeisenä työkaluna käytettiin benchmarking- menetelmää, jossa verrattiin omaa toimintaa toisten samankaltaisten yritysten toimintaan. Ideointivaiheessa käytiin palvelualueen eri aihealueita läpi miellekarttojen avulla ja avattiin niitä sanallisesti lukijalle.
Työn lopputuloksena on palvelukonsepti-idea, joka keskittyy hää- ja juhlapukeutumiseen. Konsepti-idea sisältää asujen ja asukokonaisuuksien suunnittelua, valmistusta, myyntiä sekä vuokrausta. Konsepti-ideaan on myös liitetty hää- ja juhlapäivään liittyviä palveluja joihin sisältyvät yhteistyö meikkaajien ja kampaajien kanssa. Konsepti-idean sisältö esitetään kuvitelluille nettisivuille tuotettuna tekstisisältönä ja seitsemänä eri asiakasprofiilina sekä heidän mahdollisilla palvelupoluillaan.
Työssä käytiin ensin läpi tekijän taustaa, joka loi lähtökohtia ja perusteita työn tarkoituksellisuudesta. Alussa käsiteltiin myös hää- ja juhlasuunnittelua tämänhetkisenä palvelumuotona, sekä yleisesti palvelumarkkinoita sekä palvelualojen markkinakasvua Suomessa viimevuosina. Työn etenemistä ja tavoitteita kuvasivat viitekehys, prosessikaavio, sekä kaksi tutkimuskysymystä, joihin vastaamalla saatiin työn sisältö sekä tulos.
Tiedonhankinta- ja tutkimusosiossa käsiteltiin palvelumuotoilua tutkimusmenetelmänä, sekä hankittiin tietoja eri palvelumuotoilun työkaluilla. Ensimmäisenä menetelmänä toteutettiin palvelukokeilu, jossa alkuperäistä konsepti-ideaa kokeiltiin käytännössä. Toisena menetelmämuotona oli foorumitutkimus, ja seuraava menetelmä, kysely, sai pohjan niin palvelukokeilusta kuin foorumitutkimuksestakin saaduista tiedoista. Viimeisenä työkaluna käytettiin benchmarking- menetelmää, jossa verrattiin omaa toimintaa toisten samankaltaisten yritysten toimintaan. Ideointivaiheessa käytiin palvelualueen eri aihealueita läpi miellekarttojen avulla ja avattiin niitä sanallisesti lukijalle.
Työn lopputuloksena on palvelukonsepti-idea, joka keskittyy hää- ja juhlapukeutumiseen. Konsepti-idea sisältää asujen ja asukokonaisuuksien suunnittelua, valmistusta, myyntiä sekä vuokrausta. Konsepti-ideaan on myös liitetty hää- ja juhlapäivään liittyviä palveluja joihin sisältyvät yhteistyö meikkaajien ja kampaajien kanssa. Konsepti-idean sisältö esitetään kuvitelluille nettisivuille tuotettuna tekstisisältönä ja seitsemänä eri asiakasprofiilina sekä heidän mahdollisilla palvelupoluillaan.