Asiakaskohtainen ajankäyttö ja kannattavuus : case tilitoimisto X
Anton, Hakula (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204215625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204215625
Tiivistelmä
Kannattavuus on käsitteenä suuri kokonaisuus, joka rakentuu monista osatekijöistä. Asiakaskannattavuuteen saatetaan viitata vain keskiarvoilla ja asiakaskohtaiset luvut jäävät niiden taakse piiloon. Asiakaskohtaisen kannattavuuden selvittäminen on monelle yritykselle tärkeää toiminnan kehittämiseksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää asiakaskohtaista kannattavuutta nykyisellä laskutustavalla sekä vertailemalla sitä uuteen aikaperusteiseen laskutustapaan. Tavoitteen saavuttamiseksi luotiin Excel-pohjainen ajanseurantatyökalu, jonka avulla selvitettiin työajankäyttöä seurantajaksoilla. Työn alatavoitteiksi asetettiin ajankäytön yksityiskohtainen seuraaminen asiakaskohtaisesti sekä eroista johtuvien syiden läpikäynti.
Opinnäytetyön teorialuvuissa käsitellään prosessia tilitoimiston ja asiakkaan välillä, palvelun tuotteistamista ja hinnoittelua sekä kannattavuuden osatekijöitä. Empiirisessä luvussa vertaillaan kerättyä tietoa nykyisen sekä aikaperusteisen laskutustavan välillä kolmessa tarkasteluryhmässä. Luvussa käydään läpi opinnäytetyön toimeksiantaja, nykytilanne sekä tarkastelun tulokset. Johtopäätöksenä voidaan todeta jokaisessa tarkkailuryhmässä olevan asiakkaita, joiden laskutus oli linjassa kirjanpitoon kuluvan ajan kanssa.
Opinnäytetyön teorialuvuissa käsitellään prosessia tilitoimiston ja asiakkaan välillä, palvelun tuotteistamista ja hinnoittelua sekä kannattavuuden osatekijöitä. Empiirisessä luvussa vertaillaan kerättyä tietoa nykyisen sekä aikaperusteisen laskutustavan välillä kolmessa tarkasteluryhmässä. Luvussa käydään läpi opinnäytetyön toimeksiantaja, nykytilanne sekä tarkastelun tulokset. Johtopäätöksenä voidaan todeta jokaisessa tarkkailuryhmässä olevan asiakkaita, joiden laskutus oli linjassa kirjanpitoon kuluvan ajan kanssa.