Työntekijän perehdytyksen kehittäminen Porin Palveluliikelaitoksessa
Mattila, Jaana (2022)
Mattila, Jaana
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204225672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204225672
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Porin Palveluliikelaitokselle, joka tuottaa ateria- ja puhtauspalveluita Porin kaupungin toimialoille. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää perehdytystä luomalla toimeksiantajalle perehdytyslomake ja perehdytysopas sekä tavoitteena oli tunnistaa tutkimuksen avulla perehdytysmateriaalin mahdolliset kehityskohdat. Lisäksi opinnäytetyössä tutkittiin digitaalista perehdytystä, joka pilotoitiin Porin sairaalan keittiöllä. Teoreettinen viitekehys muodostui henkilöstöjohtamisesta, perehdyttämisestä sekä digitaalisesta perehdytyksestä.
Tutkimukseen valikoitui henkilöitä eri ammattiryhmistä ja jokainen heistä toimii perehdyttäjänä. Haastateltavien vastauksista selvisi, että perehdytysmateriaalin tulee olla selkeä, monipuolinen ja tiivis tietopaketti. Perehdytysopas haluttiin pitää lähellä arkista toimintaa. Perehdyttäessä muistettavia asioita on aina paljon ja perehdytysmateriaali tukee sekä ohjaa perehdytystilanteita. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että haastateltavat kokevat digitaalisen perehdytysohjelman hyödyllisenä. Se tehostaisi toimintaa sekä toisi läpinäkyvyyttä seurantaan. Tutkimusmenetelmä oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus ja aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu haastattelu eli teemahaastattelu, joka toteutettiin sähköpostihaastatteluna.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että perehdytys on tärkeä, työyhteisöä yhdistävä asia, joka kannattaa aina hoitaa huolella. Hyvin suunniteltuna, se on selkeästi organisoitu ja laadullisesti toteutettu. Henkilöstö on organisaation tärkein investointi. Tutkimusta voitaisiin jatkaa digitaalisen perehdytysohjelman käyttöönotolla sekä esihenkilöiden käyttökokemuksilla.
Tutkimukseen valikoitui henkilöitä eri ammattiryhmistä ja jokainen heistä toimii perehdyttäjänä. Haastateltavien vastauksista selvisi, että perehdytysmateriaalin tulee olla selkeä, monipuolinen ja tiivis tietopaketti. Perehdytysopas haluttiin pitää lähellä arkista toimintaa. Perehdyttäessä muistettavia asioita on aina paljon ja perehdytysmateriaali tukee sekä ohjaa perehdytystilanteita. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että haastateltavat kokevat digitaalisen perehdytysohjelman hyödyllisenä. Se tehostaisi toimintaa sekä toisi läpinäkyvyyttä seurantaan. Tutkimusmenetelmä oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus ja aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu haastattelu eli teemahaastattelu, joka toteutettiin sähköpostihaastatteluna.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että perehdytys on tärkeä, työyhteisöä yhdistävä asia, joka kannattaa aina hoitaa huolella. Hyvin suunniteltuna, se on selkeästi organisoitu ja laadullisesti toteutettu. Henkilöstö on organisaation tärkein investointi. Tutkimusta voitaisiin jatkaa digitaalisen perehdytysohjelman käyttöönotolla sekä esihenkilöiden käyttökokemuksilla.
