Tiimimuotoinen omahoitajuus Eemelin vastaanottokodissa: omaohjaajatiimien tarkistuslista
Varjus, Susanna (2022)
Varjus, Susanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204225644
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204225644
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tarkistuslista Eemelin vastaanottokodin omaohjaajatiimien työtehtävistä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää omaohjaajatiimien toimintaa yhtenäistämällä tehtävänkuvaa ja varmistamalla tehtävien toteutuminen tarkistuslistan avulla. Opinnäytetyöntekijän oppimistavoitteina olivat oman ammattitaidon kehittyminen, sekä kehittyminen projektiosaamisen taidoissa.
Projekti alkoi marraskuussa 2021, kun aiheeksi valikoitui omaohjaajatiimien kehittäminen. Aihe tarkentui loppuvuoden aikana omaohjaajatiimien tarkistuslistan laadinnaksi. Tilaajaorganisaationa toimi Familar Eemelin vastaanottokoti. Projektisuunnitelman kirjoittaminen aloitettiin tammikuussa 2022 ja se valmistui maaliskuussa 2022, jolloin suunnitelma myös hyväksyttiin oppilaitoksen ja tilaajan tahoilta. Opinnäytetyö kokonaisuudessaan valmistui huhtikuussa 2022.
Kehittämismenetelmänä projektissa käytetiin kyselylomaketta, jolla kerättiin vastaanottokodin omaohjaajien ideoita ja toiveita tarkistuslistan sisällöstä. Vastausten perusteella laadittiin omaohjaajien tarkistuslista. Tarkistuslistasta pyydettiin palautetta yksikön johtajalta, joka pyysi palautetta myös työryhmältä. Palautteen perusteella tarkistuslista muokattiin viimeiseen muotoonsa.
Tuloksena syntyi tarkastuslista, jossa on eroteltuna omaohjaajien työt lapsen sijoitusprosessia mukaillen. Tarkastuslista on neljä sivuinen, josta varsinaista tarkistuslistaa on kaksi sivua ja omaohjaajatyöskentelyille sekä perheen kanssa tehtävälle yhteistyölle on omat sivunsa.
Tarkistuslista koettiin tarpeelliseksi työvälineeksi, jos työntekijät sitoutuvat sitä käyttämään. Tulevaisuudessa voisi tutkia, onko työntekijät sitoutuneet tarkistuslistan käyttöön ja miten he kokevat sen työvälineenä. This thesis aimed at producing a checklist of the tasks of primary counselor teams at Reception Home Eemeli. The aim of the thesis was to improve the activities of the primary counselor teams by harmonizing the task description and ensuring that the tasks are carried out with the help of the checklist. The learning objectives of the author of this thesis were the development of her professional skills and project skills.
The project started in November 2021, when the improvement of primary counselor teams was selected as the topic. During the rest of the year, the topic was refined to the development of a checklist for the primary counselor teams. The client organization was Reception Home Familar Eemeli. The writing of the project plan started in January 2022 and was finalized in March 2022, when it was also approved by the higher education institution and the commissioning organization. The thesis was completed in its entirety in April 2022.
The development method used in the project was a questionnaire to collect the ideas and wishes of the primary counselors of the reception home about the content of the checklist. Based on the responses, a checklist was compiled. Feedback on the checklist was requested from the unit manager, who also requested feedback from the team. The checklist was finalized based on this feedback.
The resulted checklist distinguishes the tasks of the primary counselors following the placement process of the child. The checklist is four pages long, with two pages for the checklist itself and separate pages for the work of the primary counselors and the collaboration with the family.
The checklist was found to be a necessary tool if the employees commit to using it. In the future, it could be studied further whether the employees are committed to using the checklist and how they perceive it as a tool.
Projekti alkoi marraskuussa 2021, kun aiheeksi valikoitui omaohjaajatiimien kehittäminen. Aihe tarkentui loppuvuoden aikana omaohjaajatiimien tarkistuslistan laadinnaksi. Tilaajaorganisaationa toimi Familar Eemelin vastaanottokoti. Projektisuunnitelman kirjoittaminen aloitettiin tammikuussa 2022 ja se valmistui maaliskuussa 2022, jolloin suunnitelma myös hyväksyttiin oppilaitoksen ja tilaajan tahoilta. Opinnäytetyö kokonaisuudessaan valmistui huhtikuussa 2022.
Kehittämismenetelmänä projektissa käytetiin kyselylomaketta, jolla kerättiin vastaanottokodin omaohjaajien ideoita ja toiveita tarkistuslistan sisällöstä. Vastausten perusteella laadittiin omaohjaajien tarkistuslista. Tarkistuslistasta pyydettiin palautetta yksikön johtajalta, joka pyysi palautetta myös työryhmältä. Palautteen perusteella tarkistuslista muokattiin viimeiseen muotoonsa.
Tuloksena syntyi tarkastuslista, jossa on eroteltuna omaohjaajien työt lapsen sijoitusprosessia mukaillen. Tarkastuslista on neljä sivuinen, josta varsinaista tarkistuslistaa on kaksi sivua ja omaohjaajatyöskentelyille sekä perheen kanssa tehtävälle yhteistyölle on omat sivunsa.
Tarkistuslista koettiin tarpeelliseksi työvälineeksi, jos työntekijät sitoutuvat sitä käyttämään. Tulevaisuudessa voisi tutkia, onko työntekijät sitoutuneet tarkistuslistan käyttöön ja miten he kokevat sen työvälineenä.
The project started in November 2021, when the improvement of primary counselor teams was selected as the topic. During the rest of the year, the topic was refined to the development of a checklist for the primary counselor teams. The client organization was Reception Home Familar Eemeli. The writing of the project plan started in January 2022 and was finalized in March 2022, when it was also approved by the higher education institution and the commissioning organization. The thesis was completed in its entirety in April 2022.
The development method used in the project was a questionnaire to collect the ideas and wishes of the primary counselors of the reception home about the content of the checklist. Based on the responses, a checklist was compiled. Feedback on the checklist was requested from the unit manager, who also requested feedback from the team. The checklist was finalized based on this feedback.
The resulted checklist distinguishes the tasks of the primary counselors following the placement process of the child. The checklist is four pages long, with two pages for the checklist itself and separate pages for the work of the primary counselors and the collaboration with the family.
The checklist was found to be a necessary tool if the employees commit to using it. In the future, it could be studied further whether the employees are committed to using the checklist and how they perceive it as a tool.