Liikkeenkaappaus virtuaalitodellisuuslaitteistoa käyttäen Unity-moottorilla
Laukka, Joni (2022)
Laukka, Joni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204215584
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204215584
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä toteutettiin liikkeenkaappausympäristö, jossa voidaan kaapata käyttäjän liikkeitä reaaliaikaisesti virtuaalitodellisuusjärjestelmän laitteiden avulla. Toteutetun liikkeenkaappausympäristön avulla haluttiin saada selville, onko virtuaalitodellisuusjärjestelmällä mahdollista kaapata käyttökelpoista liikedataa, niin että siitä voidaan luoda animaatioita esimerkiksi kolmiulotteisille pelihahmoille.
Liikkeenkaappausympäristö toteutettiin Unity-ympäristössä. Työssä käytettiin HTC VIVE -virtuaalitodellisuusjärjestelmää kahden Valve Index -virtuaalitodellisuusohjaimen kanssa. Liikkeenkaappauksen apuna käytettiin myös neljää VIVE Tracker -lisäseurantalaitetta, jotta ympäristössä pystyttiin tallentamaan koko ihmiskehon liikkeet.
Lopullisella projektiympäristöllä pystytään tallentamaan käyttäjän liikkeitä Unityn animaatiokäyriksi skriptattavaan objektiin, joiden avulla pelihahmo voidaan animoida käyttäen Unityn Mecanim-järjestelmän
käänteiskinematiikkaa. Lopuksi animoidun pelihahmon liikkeet tallennetaan Mecanim-järjestelmään yhteensopivaksi animaatiotiedostoksi.
Liikkeenkaappausympäristö toteutettiin Unity-ympäristössä. Työssä käytettiin HTC VIVE -virtuaalitodellisuusjärjestelmää kahden Valve Index -virtuaalitodellisuusohjaimen kanssa. Liikkeenkaappauksen apuna käytettiin myös neljää VIVE Tracker -lisäseurantalaitetta, jotta ympäristössä pystyttiin tallentamaan koko ihmiskehon liikkeet.
Lopullisella projektiympäristöllä pystytään tallentamaan käyttäjän liikkeitä Unityn animaatiokäyriksi skriptattavaan objektiin, joiden avulla pelihahmo voidaan animoida käyttäen Unityn Mecanim-järjestelmän
käänteiskinematiikkaa. Lopuksi animoidun pelihahmon liikkeet tallennetaan Mecanim-järjestelmään yhteensopivaksi animaatiotiedostoksi.