Eläköön elinikäinen oppiminen: täydennyskoulutustarjonnan suunnittelu tutkintotavoitteisen koulutuksen rinnalle Sasky / Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksessa
Leppä, Terhi (2022)
Leppä, Terhi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204225695
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204225695
Tiivistelmä
Vuoden 2018 alusta voimaan astunut ammatillisen koulutuksen reformi yhdisti nuorten koulutuksen ja aikuiskoulutuksen saman lainsäädännön alle, laki ammatillisesta koulutuksesta 531/2017. Tämä mahdollisti sen, että työn tilaajalla, Sasky / Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksella, on mahdollisuus tarjota muuta ammatillista koulutusta tutkintotavoitteisen koulutuksen rinnalle.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää täydennyskoulutustarjonta oppilaitoksen käsityön ohjaustoiminnan osaamisalalle, jota työn tekijä edustaa oppilaitoksessa. Tutkimuskohteena oli ammattialalta valmistuneet artesaanit, joiden työtehtäviin kuuluu kädentaitojen ohjausta.
Työ eteni palvelumuotoilun ja muotoiluajattelun prosessin mukaisesti pohjautuen brittiläisen Design Councilin vuonna 2005 kehittämään tuplatimanttiprosessimalliin. Teoreettisen taustan opinnäytetyölle antoivat ammatillisen koulutuksen reformi, työn murros, osaaminen ja tulevaisuuden osaamistarpeet sekä jatkuva oppiminen. Prosessin ensimmäisessä vaiheessa käytettiin palvelumuotoilun asiakastiedon keruun menetelmänä kyselyä. Toisessa vaiheessa täydennyskoulutustarjontaa suunniteltiin yhteiskehittämällä. Toimintaympäristönä oli Teams. Yhteiskehittämiseen osallistui yhdeksän alalla toimivaa artesaania. Yhteiskehittämisessä käytettiin Me – We – Us -menetelmää. Yhteiskehittämistä jatkettiin työn tilaajan henkilöstön, alan opettajien kanssa.
Prosessin lopputuloksena syntyi yhteiskehittämällä täydennyskoulutustarjonta. Kokonaisuus muodostui kolmesta itsenäisestä kurssista. Kurssikuvaukset ovat työn tekijällä ja työn tilaajalla. Opinnäytetyön ulkopuolelle rajautui lopulliset, yksityiskohtaisemmat kuvaukset kurssien sisällöistä, kestoista ja toteutustavoista sekä täydennyskoulutustarjonnan lanseeraus.
Täydennyskoulutustarjonnan eteenpäin vieminen jatkuu oppilaitoksessa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää täydennyskoulutustarjonta oppilaitoksen käsityön ohjaustoiminnan osaamisalalle, jota työn tekijä edustaa oppilaitoksessa. Tutkimuskohteena oli ammattialalta valmistuneet artesaanit, joiden työtehtäviin kuuluu kädentaitojen ohjausta.
Työ eteni palvelumuotoilun ja muotoiluajattelun prosessin mukaisesti pohjautuen brittiläisen Design Councilin vuonna 2005 kehittämään tuplatimanttiprosessimalliin. Teoreettisen taustan opinnäytetyölle antoivat ammatillisen koulutuksen reformi, työn murros, osaaminen ja tulevaisuuden osaamistarpeet sekä jatkuva oppiminen. Prosessin ensimmäisessä vaiheessa käytettiin palvelumuotoilun asiakastiedon keruun menetelmänä kyselyä. Toisessa vaiheessa täydennyskoulutustarjontaa suunniteltiin yhteiskehittämällä. Toimintaympäristönä oli Teams. Yhteiskehittämiseen osallistui yhdeksän alalla toimivaa artesaania. Yhteiskehittämisessä käytettiin Me – We – Us -menetelmää. Yhteiskehittämistä jatkettiin työn tilaajan henkilöstön, alan opettajien kanssa.
Prosessin lopputuloksena syntyi yhteiskehittämällä täydennyskoulutustarjonta. Kokonaisuus muodostui kolmesta itsenäisestä kurssista. Kurssikuvaukset ovat työn tekijällä ja työn tilaajalla. Opinnäytetyön ulkopuolelle rajautui lopulliset, yksityiskohtaisemmat kuvaukset kurssien sisällöistä, kestoista ja toteutustavoista sekä täydennyskoulutustarjonnan lanseeraus.
Täydennyskoulutustarjonnan eteenpäin vieminen jatkuu oppilaitoksessa.