Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Tunnekasvatusta tunnekerhon avulla 3–5-vuotiaille

Parkkinen, Ella (2022)

 
Avaa tiedosto
Parkkinen_Ella.pdf (9.088Mt)
Lataukset: 


Parkkinen, Ella
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204235754
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda työskentelymateriaalia varhaiskasvatuksen henkilöstölle. Tuotoksena syntyi materiaali nimeltä Tunnekerho, jonka käyttäjien tavoitteena on harjoitella lasten tunnetaitoja. Toimeksiantaja on Järvenpään kaupunki. Tunnekerho toteutettiin Loutin Päiväkodin eräässä lapsiryhmässä.

Tunnetaidot ovat kykyä ymmärtää, hallita ja ilmaista omaa sosiaalista elämää, mikä mahdollistaa muun muassa oppimisen, ihmissuhteiden muodostamisen sekä ongelmanratkaisu- ja sopeutumiskyvyn etenkin haastavissa tilanteissa. Tunnetaidot koostuvat useasta eri osaamisalueesta. Eri kirjoittajien kirjallisuuksissa ja tutkimuksissa tunnetaitojen osaamisalueista eniten esille nousevia käsitteitä olivat tunteen tunnistaminen, nimeäminen, ilmaiseminen ja sääteleminen, joita tässä opinnäytetyössä on pohdittu tarkemmin. Tässä opinnäytetyössä ja tuotoksen työstämisessä on käytetty pääosin kirjastoista saatavaa aineistoa sekä yliopistotasoisia lopputöitä ja tutkimuksia. Tiedonhankinnan pohjalta Tunnekerho koottiin neljään eri tavoitteeseen pohjautuen.

Tunnekerho koostuu kuudesta toiminnallisesta pienryhmätuokiosta. Kolmen ensimmäisen pienryhmätuokion tavoitteena on harjoitella tunteen tunnistamista ja tunteen nimeämistä. Kolmen viimeisen pienryhmätuokion tavoitteena on harjoitella tunteen ilmaisemista ja tunteen säätelemistä. Tunnekerhon pienryhmätuokiot rakentuvat samalla kaavalla alkaen alkulaulusta ja Napin nallen tuoman viestin lukemisesta. Tämän jälkeen leikitään tai pelataan ja lopuksi lauletaan loppulaulu sekä arvioidaan pienryhmätuokion toiminta lasten näkökulmasta.

Tämän opinnäytetyön lopullisena tuotoksena syntyi konkreettinen Tunnekerhokansio, josta löytyy helposti pienryhmätuokioiden toteutukseen tarvittavat materiaalit. Johtopäätöksenä voidaan todeta Tunnekerhon olevan hyödyllinen tunnekasvatuksen työskentelymateriaali varhaiskasvattajille ja hyvä tunnekasvatusmateriaali lasten tunnetaitojen harjoittamiselle. Lasten ja varhaiskasvattajien antamien palautteiden perusteella Tunnekerho on onnistunut tuotos.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste