DLOTCA osaksi toimintaterapeuttien työkalupakkia : opasvideo Dynamic Loewenstein Occupational Therapy Cognitive Assessment –arviointimenetelmän käyttöön
Arvola, Annika; Paakkanen, Jenna (2022)
Arvola, Annika
Paakkanen, Jenna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204225722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204225722
Tiivistelmä
DLOTCA-arviointimenetelmä on kognitiivisten valmiuksien arviointiin tarkoitettu standardoitu testi, joka on tarkoitettu 18-69-vuotiaille aikuisille. Arvioinnin tarkoituksena on tunnistaa yksilön vahvuudet ja heikkoudet kognition eri osa-alueilla, mitata oppimiskykyä ja tunnistaa ajattelustrategiat dynaamisen arvioinnin avulla. Dynaaminen arviointi antaa monipuolisesti tietoa asiakkaan kyvyistä ja vihjeiden avulla pystytään mahdollistamaan asiakkaan suoriutuminen annetusta tehtävästä. Dynaamisen arvioinnin avulla saatua tietoa voidaan hyödyntää asiakkaan terapiaa suunniteltaessa.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa videomuotoinen opas DLOTCA-arviointimenetelmästä aikuisneurologian parissa työskenteleville toimintaterapeuteille, jotta menetelmää voitaisiin aiempaa paremmin hyödyntää. Videossa käsitellään dynaamisen arvioinnin merkitystä ja vihjeiden käytön periaatteita sekä ohjeita DLOTCA:n pisteytystä varten.
Palautetta kerättiin toimintaterapeuteilta liittyen oppaan sisältöön, visuaalisuuteen ja käytettävyyteen Webropol-kyselylomakkeella. Vastausten perusteella videoon tehtiin tarvittavat muutokset ennen sen julkistamista. Opasvideo koettiin tarpeelliseksi ja käytännölliseksi. DLOTCA-arviointimenetelmän tunnettavuuden lisääminen vaatii vielä työtä, että menetelmän käyttö yleistyisi.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa videomuotoinen opas DLOTCA-arviointimenetelmästä aikuisneurologian parissa työskenteleville toimintaterapeuteille, jotta menetelmää voitaisiin aiempaa paremmin hyödyntää. Videossa käsitellään dynaamisen arvioinnin merkitystä ja vihjeiden käytön periaatteita sekä ohjeita DLOTCA:n pisteytystä varten.
Palautetta kerättiin toimintaterapeuteilta liittyen oppaan sisältöön, visuaalisuuteen ja käytettävyyteen Webropol-kyselylomakkeella. Vastausten perusteella videoon tehtiin tarvittavat muutokset ennen sen julkistamista. Opasvideo koettiin tarpeelliseksi ja käytännölliseksi. DLOTCA-arviointimenetelmän tunnettavuuden lisääminen vaatii vielä työtä, että menetelmän käyttö yleistyisi.
