Pankin näkyvyyden lisääminen ja uusien asiakkaiden hankinta some-markkinoinnilla
Marjamäki, Janika (2022)
Marjamäki, Janika
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204245781
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204245781
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön keskeisinä tavoitteina oli lisätä kohdeyrityksen näkyvyyttä ja saada uusia asiakkaita kehittämällä some-markkinointia sekä luomalla toimintasuositukset sosiaalisen median käytön tueksi. Lähtötilanteessa kohdeyrityksellä oli sosiaalisen median kanavat Instagram ja Facebook käytössä, mutta sosiaalisen median toimintaohjeet puuttuivat. Sosiaalisen median käyttö ja markkinointi on myös finanssialalla kasvussa, tutkimus on siten kohdeyritykselle tarpeellinen.
Opinnäytetyössä laadittiin määrällinen kyselytutkimus, jossa selvitettiin, minkälaista sisältöä seuraajat haluavat nähdä pankin sosiaalisen median kanavissa ja kuinka usein postauksia tulisi julkaista. Lisäksi selvitettiin, ovatko nykyiset sosiaalisen median kanavat riittävät, vai toivovatko seuraajat myös muita sosiaalisen median kanavia käytettäväksi. Opinnäytetyössä laadittiin myös myynninedistämiskampanja, jonka tavoitteena oli saada lisää näkyvyyttä kohdeyritykselle, uusia seuraajia sekä mahdollisesti uusia asiakkaita. Laadittu myynninedistämiskampanja toi opinnäytetyölle myös konstruktiivisen tutkimuksen elementtejä, sillä lopputuloksena kohdeyritykselle laadittiin toimintaohjeet avuksi sosiaalisen median markkinointiin. Tutkimusmenetelminä käytettiin myös havainnointia ja osallistuvaa havainnointia.
Tutkimuksessa selvisi, että 2–3 kertaa viikossa julkaistavat uusien pankkiasioiden vinkit, erilaisten etujen vinkit ja arvonnat olivat suosituimpia postausaiheita. Myös pankkityön arkea ja huumoria toivottiin. Suurin osa vastaajista oli sitä mieltä, että nykyiset sosiaalisen median kanavat ovat riittävät. Kyselyllä tavoitettiin myös henkilöitä, jotka eivät vielä ole kohdeyrityksen asiakkaita. Myynninedistämiskampanjalla saavutettiin huomattava määrä uusia seuraajia kohdeyrityksen somekanaviin. Maksetun mainoksen tekemisestä myös opittiin, että maksettu mainos kannattaa tehdä erikseen Facebookiin ja Instagramiin.
Opinnäytetyössä laadittiin määrällinen kyselytutkimus, jossa selvitettiin, minkälaista sisältöä seuraajat haluavat nähdä pankin sosiaalisen median kanavissa ja kuinka usein postauksia tulisi julkaista. Lisäksi selvitettiin, ovatko nykyiset sosiaalisen median kanavat riittävät, vai toivovatko seuraajat myös muita sosiaalisen median kanavia käytettäväksi. Opinnäytetyössä laadittiin myös myynninedistämiskampanja, jonka tavoitteena oli saada lisää näkyvyyttä kohdeyritykselle, uusia seuraajia sekä mahdollisesti uusia asiakkaita. Laadittu myynninedistämiskampanja toi opinnäytetyölle myös konstruktiivisen tutkimuksen elementtejä, sillä lopputuloksena kohdeyritykselle laadittiin toimintaohjeet avuksi sosiaalisen median markkinointiin. Tutkimusmenetelminä käytettiin myös havainnointia ja osallistuvaa havainnointia.
Tutkimuksessa selvisi, että 2–3 kertaa viikossa julkaistavat uusien pankkiasioiden vinkit, erilaisten etujen vinkit ja arvonnat olivat suosituimpia postausaiheita. Myös pankkityön arkea ja huumoria toivottiin. Suurin osa vastaajista oli sitä mieltä, että nykyiset sosiaalisen median kanavat ovat riittävät. Kyselyllä tavoitettiin myös henkilöitä, jotka eivät vielä ole kohdeyrityksen asiakkaita. Myynninedistämiskampanjalla saavutettiin huomattava määrä uusia seuraajia kohdeyrityksen somekanaviin. Maksetun mainoksen tekemisestä myös opittiin, että maksettu mainos kannattaa tehdä erikseen Facebookiin ja Instagramiin.