Sadut steinerpedagogiikassa
Alapispa, Maria (2022)
Alapispa, Maria
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204245784
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204245784
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa varhaiskasvattajien tietämystä steinerpedagogiikasta, heidän kokemuksiaan steinerpedagogisen metodin käytöstä sekä rikastuttaa tutkimukseen osallistuvien lasten leikkejä sadun avulla. Opinnäytetyössä tutkittiin, mitä varhaiskasvattajat osaavat kertoa steinerpedagogiikasta pohjautuen heidän koulutukseensa tai omiin kokemuksiinsa. Toiminnallinen osuus antoi kasvattajille konkreettisen esimerkin steinerpedagogisesta tavasta hyödyntää satuja. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä varhaiskasvattajien tietämystä steinerpedagogiikasta ja antaa ideoita omaan varhaiskasvatustyöhön.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusotteella teemoittelua hyödyntäen. Tutkimuksessa oli myös piirteitä kvantitatiivisesta eli määrällisestä tutkimusotteesta. Aineiston keruu tapahtui kolmivaiheisena. Ensimmäinen vaihe tapahtui laadullisen kyselytutkimuksen avulla, johon sisältyi myös määrällisiä kysymyksiä. Toinen vaihe havainnollisti steinerpedagogista satujen kerrontaa. Kolmas vaihe oli teemoiteltu laadullinen kyselytutkimus. Aineisto analysoitiin teemoittelua hyödyntäen ja samanlaisuuksia etsien.
Opinnäytetyön tulosten mukaan steinerpedagogiikka ei juurikaan ollut varhaiskasvattajille tuttu, mutta he kuitenkin osasivat yhdistää siihen luonnon ja lapsen yksilöllisen huomioimisen. Steinerpedagogiikan prosessinomainen satujen kerronta sai varhaiskasvattajilta osakseen kiitosta, samoin niiden monipuolinen pedagoginen hyöty niin kielenkehityksessä kuin tunnekasvatuksessa. Satutuokioille osallistuneet lapset ottivat sadusta vaikutteita leikkeihinsä ja opettivat satua pienemmille ryhmänsä lapsille.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tämä opinnäytetyö on tuonut steinerpedagogiikan varhaiskasvattajille tutummaksi. Toiminnallisen osuuden satutuokiot herättivät kiinnostusta hyödyntää satuja monipuolisemmin varhaiskasvatuksen arjessa. Kaiken kaikkiaan varhaiskasvattajat antoivat saduille kasvatuksellisena työkaluna merkittävän arvon.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusotteella teemoittelua hyödyntäen. Tutkimuksessa oli myös piirteitä kvantitatiivisesta eli määrällisestä tutkimusotteesta. Aineiston keruu tapahtui kolmivaiheisena. Ensimmäinen vaihe tapahtui laadullisen kyselytutkimuksen avulla, johon sisältyi myös määrällisiä kysymyksiä. Toinen vaihe havainnollisti steinerpedagogista satujen kerrontaa. Kolmas vaihe oli teemoiteltu laadullinen kyselytutkimus. Aineisto analysoitiin teemoittelua hyödyntäen ja samanlaisuuksia etsien.
Opinnäytetyön tulosten mukaan steinerpedagogiikka ei juurikaan ollut varhaiskasvattajille tuttu, mutta he kuitenkin osasivat yhdistää siihen luonnon ja lapsen yksilöllisen huomioimisen. Steinerpedagogiikan prosessinomainen satujen kerronta sai varhaiskasvattajilta osakseen kiitosta, samoin niiden monipuolinen pedagoginen hyöty niin kielenkehityksessä kuin tunnekasvatuksessa. Satutuokioille osallistuneet lapset ottivat sadusta vaikutteita leikkeihinsä ja opettivat satua pienemmille ryhmänsä lapsille.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tämä opinnäytetyö on tuonut steinerpedagogiikan varhaiskasvattajille tutummaksi. Toiminnallisen osuuden satutuokiot herättivät kiinnostusta hyödyntää satuja monipuolisemmin varhaiskasvatuksen arjessa. Kaiken kaikkiaan varhaiskasvattajat antoivat saduille kasvatuksellisena työkaluna merkittävän arvon.