Myynnin johtamisen tärkeys B2C myynnissä
Salmi, Otto (2022)
Salmi, Otto
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204225719
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204225719
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli saada selville, mikä on johtamisen merkitys B2C myynnissä yksittäisen myyjän onnistumisen kannalta, sekä mitkä asiat johtavat myyjän onnistumiseen. Opinnäytetyössä selvitettiin millä tavoin johtaja voi lisätä myyjän motivaatiota ja saada myyjä toimimaan parhaimmalla mahdollisella tavalla. Myös myyjän omalla motivaatiolla työtä kohtaan on suuri merkitys. Opinnäytetyössä selvitettiin myös vuorovaikutuksen merkitystä esimies – alainen -suhteessa.
Opinnäytetyö suoritettiin tutkimustyyppisenä. Opinnäytetyön teoriaosiossa käytiin läpi suurimpia myyjän onnistumiseen liittyviä asioita. Näitä ovat vuorovaikutus johtajan kanssa, myyjän motivaatio ja tavoitteiden asettaminen sekä tulosten seuranta. Teoriaosio on tehty opinnäytetyön lukijalle pohjustavaksi tiedoksi aiheesta, jotta lukijan on helpompi siirtyä opinnäytetyön empiiriseen osioon. Opinnäytetyön empiirinen osio toteutettiin haastattelututkimuksena ja haastattelujen pohjalta saatiin vastauksia johtamisen merkitykseen onnistuneessa myyntityössä.
Opinnäytetyön empiirisestä osiosta selvisi, miten monet tekijät vaikuttavat tuloksiin pääsemiseen. Jatkuvalla myyjän motivoimisella ja kouluttamisella on erittäin iso merkitys myyjän onnistumisen kannalta. Johtajan tulisi myös yrittää luoda hyvä luottamuksellinen suhde alaisensa kanssa, jotta yllättävistä ja hankalistakin tilanteista päästään mahdollisimman vaivattomasti eteenpäin. Hyvä johtaja kouluttaa alaisensa toimimaan yrityksen toimintamallien mukaisesti unohtamatta hyödyntää alaisen omia vahvuuksia. Kaikki johtajan ja alaisen välinen kommunikointi pohjautuu heidän väliseensä vuorovaikutussuhteeseen, jonka tulee olla avoin ja toimiva. Hyvä vuorovaikutussuhde antaa edellytykset onnistumisiin haastavissa ja muuttuvissakin tilanteissa.
Opinnäytetyö suoritettiin tutkimustyyppisenä. Opinnäytetyön teoriaosiossa käytiin läpi suurimpia myyjän onnistumiseen liittyviä asioita. Näitä ovat vuorovaikutus johtajan kanssa, myyjän motivaatio ja tavoitteiden asettaminen sekä tulosten seuranta. Teoriaosio on tehty opinnäytetyön lukijalle pohjustavaksi tiedoksi aiheesta, jotta lukijan on helpompi siirtyä opinnäytetyön empiiriseen osioon. Opinnäytetyön empiirinen osio toteutettiin haastattelututkimuksena ja haastattelujen pohjalta saatiin vastauksia johtamisen merkitykseen onnistuneessa myyntityössä.
Opinnäytetyön empiirisestä osiosta selvisi, miten monet tekijät vaikuttavat tuloksiin pääsemiseen. Jatkuvalla myyjän motivoimisella ja kouluttamisella on erittäin iso merkitys myyjän onnistumisen kannalta. Johtajan tulisi myös yrittää luoda hyvä luottamuksellinen suhde alaisensa kanssa, jotta yllättävistä ja hankalistakin tilanteista päästään mahdollisimman vaivattomasti eteenpäin. Hyvä johtaja kouluttaa alaisensa toimimaan yrityksen toimintamallien mukaisesti unohtamatta hyödyntää alaisen omia vahvuuksia. Kaikki johtajan ja alaisen välinen kommunikointi pohjautuu heidän väliseensä vuorovaikutussuhteeseen, jonka tulee olla avoin ja toimiva. Hyvä vuorovaikutussuhde antaa edellytykset onnistumisiin haastavissa ja muuttuvissakin tilanteissa.