Monikielisten ja -kulttuuristen lasten osallisuuden tukeminen leikissä ja vuorovaikutuksessa Kotkan varhaiskasvatuksessa
Lähteenmäki, Jenni (2022)
Lähteenmäki, Jenni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204255957
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204255957
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia monikielisten ja -kulttuuristen lasten
osallisuuden tukemisen toteutumista leikissä ja vuorovaikutuksessa Kotkan
varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena tutkimuksessa oli tuottaa tietoa Kotkan
varhaiskasvatukselle siitä, mitä osallisuuden tukemisen nähdään olevan varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa tutkittiin myös, mikä varhaiskasvatuksen
opettajan roolin nähdään olevan osallisuuden tukemisessa ja mitä osallisuuden tukemisessa edistäviä ja mahdollisesti haittaavia tekijöitä varhaiskasvatuksessa koetaan olevan.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä avataan tutkimuksen kannalta
keskeisiä käsitteitä: osallisuus, monikielisyys- ja kulttuurisuus, vuorovaikutustaidot ja leikki. Tutkimuksessa on yhdistetty kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusotetta. Aineisto kerättiin Webropol-kyselynä Kotkan varhaiskasvatuksessa työskenteleviltä varhaiskasvatuksen opettajilta.
Tutkimustuloksista selviää se, että osallisuus käsitteenä mielletään Kotkan
varhaiskasvatuksessa pitkälle YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen ja siihen
pohjaavan varhaiskasvatuslain määritelmien mukaan. Tutkimustuloksissa tuli
esiin kattavasti Kotkan varhaiskasvatuksessa osallisuuden tukemiseen käytössä olevia keinoja ja toimintamalleja, kuten pienryhmätoiminta, sanoittaminen, havainnointi sekä kuvatuki ja leikin ohjaus. Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajan roolin koetaan olevan edellä mainittujen keinojen
käyttäjä ja osallisuuden toteutumisen mahdollistaja. Tutkimuksessa nousi esiin
kehittämisenkohteiksi lisäkoulutuksen tarve ja resurssien riittävyys. Tutkimus
tuo tietoa Kotkan varhaiskasvatuksen kehittämistyöryhmälle siitä, millaista tietoa ja tukea varhaiskasvatuksen työkentällä tarvitaan osallisuuden tukemisen
varmistamiseksi.
Asiasanat: varhaiskasvatus, monikielisyys- ja kulttuurisuus, osallisuus, vuorovaikutus, leikki
osallisuuden tukemisen toteutumista leikissä ja vuorovaikutuksessa Kotkan
varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena tutkimuksessa oli tuottaa tietoa Kotkan
varhaiskasvatukselle siitä, mitä osallisuuden tukemisen nähdään olevan varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa tutkittiin myös, mikä varhaiskasvatuksen
opettajan roolin nähdään olevan osallisuuden tukemisessa ja mitä osallisuuden tukemisessa edistäviä ja mahdollisesti haittaavia tekijöitä varhaiskasvatuksessa koetaan olevan.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä avataan tutkimuksen kannalta
keskeisiä käsitteitä: osallisuus, monikielisyys- ja kulttuurisuus, vuorovaikutustaidot ja leikki. Tutkimuksessa on yhdistetty kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusotetta. Aineisto kerättiin Webropol-kyselynä Kotkan varhaiskasvatuksessa työskenteleviltä varhaiskasvatuksen opettajilta.
Tutkimustuloksista selviää se, että osallisuus käsitteenä mielletään Kotkan
varhaiskasvatuksessa pitkälle YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen ja siihen
pohjaavan varhaiskasvatuslain määritelmien mukaan. Tutkimustuloksissa tuli
esiin kattavasti Kotkan varhaiskasvatuksessa osallisuuden tukemiseen käytössä olevia keinoja ja toimintamalleja, kuten pienryhmätoiminta, sanoittaminen, havainnointi sekä kuvatuki ja leikin ohjaus. Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajan roolin koetaan olevan edellä mainittujen keinojen
käyttäjä ja osallisuuden toteutumisen mahdollistaja. Tutkimuksessa nousi esiin
kehittämisenkohteiksi lisäkoulutuksen tarve ja resurssien riittävyys. Tutkimus
tuo tietoa Kotkan varhaiskasvatuksen kehittämistyöryhmälle siitä, millaista tietoa ja tukea varhaiskasvatuksen työkentällä tarvitaan osallisuuden tukemisen
varmistamiseksi.
Asiasanat: varhaiskasvatus, monikielisyys- ja kulttuurisuus, osallisuus, vuorovaikutus, leikki