Hämeenlinnan keskustaan tulevien ihmisten liikkuminen ja kulutustottumukset
Aalto, Emil (2022)
Aalto, Emil
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204255921
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204255921
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Hämeenlinnan keskustaan saapuvien ihmisten kulutustottumuksia ja liikkumista. Opinnäytetyö ja luotu tutkimus ovat vahvasti kytköksissä Hämeenlinnan kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmaan. Opinnäytetyön aihe syntyi tarpeesta saada lisää tietoa mainituista aiheista. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Hämeenlinnan kaupunkikeskustayhdistys yhdessä Hämeenlinnan kaupungin kanssa.
Opinnäytetyön teoreettisessa osiossa käsitellään kulutuskäyttäytymistä ja ostopäätöksiä sekä niitä tekijöitä, mitkä niihin vaikuttavat. Keskeistä on fyysisten, psyykkisten ja sosiaalisten tekijöiden vaikutus kulutukseen. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään kuluttamisen muutosta sekä kävelyn ja pyöräilyn talousvaikutuksia.
Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimus suoritettiin Hämeenlinnan keskustassa lokakuussa 2021 haastattelemalla keskustassa asioineita ihmisiä kahtena päivänä, jota varten luotiin lyhyt kysely. Vastauksia saatiin yhteensä 170.
Saatujen tulosten perusteella enemmistö saapuu keskustaan autolla ja kävellen. Varsinkin autoilijoiden ja kävelijöiden välillä oli eroja kulutustottumuksissa. Tulosten mukaan keskustaan asioimaan saapuneet kävelijät ja pyöräilijät käyttävät enemmän rahaa keskustan palveluihin kuin autoilijat paitsi yhdellä kerralla, mutta myös pitkällä aikavälillä. Kyselyn tulosten perusteella positiivisimpia asioita Hämeenlinnan keskustaan saapumisen kannalta oli sen saavutettavuus, esteettömyys sekä palvelut.
Opinnäytetyön teoreettisessa osiossa käsitellään kulutuskäyttäytymistä ja ostopäätöksiä sekä niitä tekijöitä, mitkä niihin vaikuttavat. Keskeistä on fyysisten, psyykkisten ja sosiaalisten tekijöiden vaikutus kulutukseen. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään kuluttamisen muutosta sekä kävelyn ja pyöräilyn talousvaikutuksia.
Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimus suoritettiin Hämeenlinnan keskustassa lokakuussa 2021 haastattelemalla keskustassa asioineita ihmisiä kahtena päivänä, jota varten luotiin lyhyt kysely. Vastauksia saatiin yhteensä 170.
Saatujen tulosten perusteella enemmistö saapuu keskustaan autolla ja kävellen. Varsinkin autoilijoiden ja kävelijöiden välillä oli eroja kulutustottumuksissa. Tulosten mukaan keskustaan asioimaan saapuneet kävelijät ja pyöräilijät käyttävät enemmän rahaa keskustan palveluihin kuin autoilijat paitsi yhdellä kerralla, mutta myös pitkällä aikavälillä. Kyselyn tulosten perusteella positiivisimpia asioita Hämeenlinnan keskustaan saapumisen kannalta oli sen saavutettavuus, esteettömyys sekä palvelut.