Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tahtituotannon soveltaminen infrahankkeeseen

Seppälä, Miro (2022)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö_Seppälä_Miro.pdf (3.384Mt)
Lataukset: 


Seppälä, Miro
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204255855
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee tahtituotannon soveltamista infrahankkeessa perustuen laajalle levinneeseen Lean-johtamisfilosofiaan. Tutkimuksen toimeksiantajana toimi projektinjohtokonseptiin perustuva ja infrarakentamiseen keskittyvä Oteran Oy. Aiemmista Lean-menetelmistä, kuten Last Planner -menetelmästä saadut positiiviset tulokset saivat aikaan yrityksen kiinnostuksen muihin Lean-menetelmiin. Tuotannonsuunnittelun- ja ohjauksen tason pysyessä rakennusalalla paikallaan tarvittiin uusien käytäntöjen ja kulttuurin tuomista entistä voimakkaammin mukaan. Tavoitteena olikin tutkia Lean-ajatteluun perustuvaa tahtituotantoa sekä selvittää sen mahdollisuuksia infrahankkeen aikataulutusmenetelmänä. Vertailua suoritettiin rakennusalalla menetelmällä saavutettuihin tuloksiin.

Opinnäytetyö toteutettiin perehtymällä kotimaiseen sekä kansainväliseen teoriakirjallisuuteen, jonka avulla luotiin yleistä ymmärrystä tahtituotannon lähtökohdista sekä sen soveltuvuudesta rakennusalalla. Kirjallisuuden näkökulmaa myös tuettiin ja päivitettiin lisäksi ajankohtaisilla artikkeleilla. Teoreettista ymmärrystä tahtituotannosta sovellettiin tämän jälkeen yrityksen järjestämään pilottihankkeeseen. Pilottihankkeen toteutuksessa syvennyttiin myös yrityskohtaisiin haasteisiin. Tahtituotannon soveltamista varten perustettiin tahtiaika-työryhmä, jonka avulla tutkittiin ja korjattiin tuotettua tahtiaikaa. Tahtituotantoon ja pilottihankkeeseen tutustumalla saatiin hyvä pohja työn haastatteluihin, joiden tarkoituksena oli tuoda esille nykyisten ja kyseisen menetelmän haasteita ja hyötyjä. Haastateltavat olivat pilottihankkeen työryhmän jäseniä ja haastatteluissa mukailtiin teemahaastattelun piirteitä.

Tuloksissa saatiin selville, minkälaisia haasteita ja esteitä tahtituotanto infrahankkeeseen sovellettuna luo. Päällimmäisiksi ongelmiksi koettiin infrahankkeen erityispiirteiden mukanaan tuomat haasteet, kuten vaihtuvat sääolosuhteet, työmaa-alueiden vaikutukset ulkopuolisiin sekä lohkojen rajaamisen vaikeudet. Tahtituotannolla saavutettiin kuitenkin positiivisia tuloksia infrahankkeen vaiheiden läpimenoaikoihin, mutta tuottavuuden parantamiseksi menetelmän sovellus vaatii vielä kehittämistyötä. Lisäksi aiempaan aikataulusuunnitteluun verrattuna tahtituotanto paransi suunnittelun tarkkuutta, jolloin hankkeen ennustettavuus parani ja aikataulujen seuraaminen helpottui.
 
The thesis dealt with the suitability of takt time in an infrastructure project based on a widespread Lean management philosophy. The research was commissioned by Oteran Oy an infrastructure company that specializes in project management. Positive results from previous Lean methods, such as the Last Planner method, increased the company’s interest in other Lean methods. introduction of new practices and culture was increasingly needed because the level of production planning and control has stagnated in the construction industry. The aim of the study was to learn about the takt time based on Lean thinking and to study the possibilities of using it as a scheduling method for an infrastructure project.

The domestic and international theoretical literature created a general understanding for the basis of the takt time and its applicability in the construction industry. The perspective formed by the literature was also sup-ported and updated with current articles. The theoretical understanding of the takt time was applied to a pilot project organized by the company. The implementation of the pilot project also delved into company-specific challenges. In order to apply the takt time there was a separate working group that was set up to study and correct the takt time. Studying takt time and the pilot project provided a good basis for interviews with the aim of highlighting the challenges and the benefits of the method. The interviewees were members of the task force of the pilot project.

The results of the research revealed the challenges and obstacles that the takt time creates when applied to an infrastructure project. The main problems were the challenges posed by the special features of infrastructure project, such as changing weather conditions, the effects of the construction site on outsiders and the difficulties in demarcating the work areas. However, the use of takt time brought positive results in terms of the turnaround times of the infrastructure project but in order to improve productivity, the application of the method still requires development work. In addition compared to the previous method of scheduling the implementation takt time improved the accuracy of planning which resulted in improved predictability for the project and made it easier to follow the schedules.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste