Tutkimus hyvän käyttöohjepohjan laadinnasta : Case Posti runkoliikenne
Sorvisto, Samuel (2022)
Sorvisto, Samuel
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204245812
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204245812
Tiivistelmä
Nykyajan yrityksillä on erilaisia järjestelmiä käytössä ja erilaisia käyttöohjeita näiden järjestelmien käyttöön. Lähes jokaiselle järjestelmälle on omat käyttöohjeensa. Näiden ohjeiden laatu ja käytettävyys vaihtelee laajasti. Käyttöohjeet ovat nimenomaan ohjeita järjestelmän käyttöön, joten onnistuneen järjestelmän käytön vaade on järjestelmän hallitseminen. Järjestelmän hallitsemisessa puolestaan käyttöohjeilla on suuri merkitys. Hyvin opastettu käyttäjä osaa valjastaa järjestelmästä kaiken halutun potentiaalin ja väärinkäyttötapauksia saadaan vähennettyä.
Opinnäytetyössä kerättiin tietoa Posti Oyj:n uuden toiminnanohjausjärjestelmän käyttöohjeiden laadintaan. Käyttöohjeen avulla järjestelmään koulutetut käyttäjät ja mahdolliset uudet käyttäjät saisivat apua ongelmatilanteisiin. Käyttöohjeiden kautta käyttäjät pystyisivät myös laajentamaan ymmärrystään ja osaamistaan järjestelmän käytöstä. Hyvän käyttöohjeen laadinnaksi lähdettiin etsimään vastauksia kolmeen tutkimuskysymykseen, joiden tarkoituksena oli antaa vastauksia oikeasta alustan valinnasta, rajaustavasta ja ohjeen elementeistä. Elementeillä tarkoitetaan tässä tapauksessa käyttöohjeista löytyviä hyviä ja huonoja tekijöitä.
Tutkimustyö oli tapaustutkimus, jossa edettiin ensin syventymällä teoreettisesti käsiteltävään aiheeseen. Teoreettisen tarkastelun tueksi ainestoa kerättiin kvalitatiivisen menetelmän mukaisesti haastattelemalla kahdeksaa kohdeyleisöön kuuluvaa työntekijää eri työtehtävistä.
Lopputuloksena toimeksiantajalle kerättiin uutta järjestelmää varten tiedot hyvän käyttöoppaan laadinnasta. Tiedon perusteella toimeksiantaja voi välttää sudenkuopat, joita käyttöohjeen laadintaan liittyy. Toimeksiantaja voi näin myös parantaa ohjeiden käyttäjäystävällisyyttä ja näin lisätä ohjeiden käytettävyyttä. Toimeksi-antaja voi hyödyntää tietoja myös jo olemassa oleviin ohjeisiin sekä muihin tuleviin ohjeisiin. Toimeksiantajan kohdalla tämän työn tulosten käyttö ei rajaudu pelkästään tämän järjestelmän ohjeisiin.
Opinnäytetyössä kerättiin tietoa Posti Oyj:n uuden toiminnanohjausjärjestelmän käyttöohjeiden laadintaan. Käyttöohjeen avulla järjestelmään koulutetut käyttäjät ja mahdolliset uudet käyttäjät saisivat apua ongelmatilanteisiin. Käyttöohjeiden kautta käyttäjät pystyisivät myös laajentamaan ymmärrystään ja osaamistaan järjestelmän käytöstä. Hyvän käyttöohjeen laadinnaksi lähdettiin etsimään vastauksia kolmeen tutkimuskysymykseen, joiden tarkoituksena oli antaa vastauksia oikeasta alustan valinnasta, rajaustavasta ja ohjeen elementeistä. Elementeillä tarkoitetaan tässä tapauksessa käyttöohjeista löytyviä hyviä ja huonoja tekijöitä.
Tutkimustyö oli tapaustutkimus, jossa edettiin ensin syventymällä teoreettisesti käsiteltävään aiheeseen. Teoreettisen tarkastelun tueksi ainestoa kerättiin kvalitatiivisen menetelmän mukaisesti haastattelemalla kahdeksaa kohdeyleisöön kuuluvaa työntekijää eri työtehtävistä.
Lopputuloksena toimeksiantajalle kerättiin uutta järjestelmää varten tiedot hyvän käyttöoppaan laadinnasta. Tiedon perusteella toimeksiantaja voi välttää sudenkuopat, joita käyttöohjeen laadintaan liittyy. Toimeksiantaja voi näin myös parantaa ohjeiden käyttäjäystävällisyyttä ja näin lisätä ohjeiden käytettävyyttä. Toimeksi-antaja voi hyödyntää tietoja myös jo olemassa oleviin ohjeisiin sekä muihin tuleviin ohjeisiin. Toimeksiantajan kohdalla tämän työn tulosten käyttö ei rajaudu pelkästään tämän järjestelmän ohjeisiin.