Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Pitkäaikaissairaiden lasten ja heidän perheidensä ohjaaminen vertaistukeen

Luksanen, Sari (2022)

Avaa tiedosto
Opinnäytetyö (1.661Mt)
Lataukset: 


Luksanen, Sari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204235763
Tiivistelmä
Vertaistuki on potilaalle merkityksellinen tuen muoto. Pitkäaikaissairautta sairastava lapsi ja hänen perheensä voivat vertaistuesta saada tukea sairauden kanssa elämiseen ja sairauden omahoitoon, mutta myös emotionaalista tukea ja kokemusta samankaltaisuudesta. Terveydenhuollon ammattilaisilta toivotaan aktiivisuutta vertaistukeen ohjaamisessa.

Kehittämistyön tarkoituksena oli edistää pitkäaikaissairaiden lasten ja heidän perheidensä ohjautumista vertaistukeen erikoissairaanhoidossa luomalla pysyviä ja yhtenäisiä toimintatapoja ammattilaisille ohjaamisen tueksi.

Kehittämistyö toteutettiin erikoissairaanhoidon yksikössä, jossa hoidettiin pitkäaikaissairaita lapsia ja haluttiin kehittää vertaistukeen ohjaamista. Yksikössä järjestettiin kaksi työpajaa. Yhteiskehittämisen työpajassa lastentautien ammattilaiset ja potilasjärjestöt pohtivat yhdessä hyviä toimintatapoja vertaistukeen ohjaamiseen. Yhteiskehittämisen työpajan tuotokset analysoitiin aineistolähtöisen sisällön analyysin keinoin. Kehittäjätiimin työpajassa toimintatapojen käyttöönotettavuutta arvioitiin ja käyttöön ottamiseen liittyviä huomioonotettavia näkökulmia selvitettiin.

Vertaistukeen ohjaaminen hoitosuhteessa ja lastentautien ammattilaisten aktiivisuuden edistäminen vertaistukeen ohjaamisessa nousivat tärkeiksi teemoiksi. Vertaistukeen ohjaamisen kehittäminen lastentaudeilla voidaan aloittaa vertaistukeen ohjaamisen lisäämisestä, vertaistuen ottamisesta osaksi lastentautien palveluita sekä lastentautien ammattilaisten ja potilasjärjestöjen välisen yhteistyön kehittämisestä.

Lastentautien ammattilaiset näkivät vertaistukeen ohjaamisen osaksi hoitoa ja olevan tärkeä tuen muoto pitkäaikaissairaalle lapselle ja hänen läheisilleen.
 
Peer support is a meaningful way of supporting patients. A child with long-term physical condition (LTPC) and his family may find support to live with LTPC and to selfcare from peer support, but it will also provide emotional support and experience of similarity. Professionals of healthcare should be active while directing patients to peer support.

The purpose of this development work was to increase the possibilities of directing children with LTPC and their families to peer support in services of secondary care. Procedures for pediatric professionals to direct children and their families to peer support were created. Development happened in a unit of secondary care which had children with LTPC as patients. Development included two workshops, Workshop of co-creation and Workshop of the development team. In the Workshop of co-creation, there were professionals and patient organizations finding good ways to direct children with LTPC and their parents to peer support. Collected data was analyzed with methods of content analysis. The procedures to direct children with LTPC and their families to peer support were evaluated in the second workshop. Evaluating included assessing how methods could be taken into practice and what kind of issues should be taken into consideration during the implementation.

Important themes were to direct patients to peer support during the care relationship and increasing activity of professionals in directing patients to peer support. The first things to do are to increase directing patients to peer support, include peer support into the care services and develop collaboration between pediatrics and patient organizations.

The professionals of pediatrics saw that directing patients to peer support is part of the care and peer support is an important way of supporting the child with LTPC and their families.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste