Strategiaosaaminen vähähiilisyystyössä: tiedon ja osaamisen tasot pk-yrityksissä
Närvä, Jenni (2022)
Närvä, Jenni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204265993
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204265993
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli tutkia pienten ja keskisuurten yritysten strategiaosaamista erityisesti vähähiilisyyden ja kestävän kehityksen näkökulmasta. Produktiivisen työn tavoitteena oli tuottaa tiedon ja osaamisen eri tasoja kuvaavat osaamisportaat, joiden avulla pk-yrityksiä voidaan profiloida ja auttaa kehittymään yrityksen tarpeisiin parhaiten sopivilla kehittämistoimenpiteillä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Vähähiilisyys yritysten kilpailueduksi -hanke, joka osallisti Kymenlaakson alueen yrityksiä strategisen muotoilun ja vähähiilisyysajattelun edistämiseksi. Osaamisportaat toimivat tukena suunnitellussa jatkohankkeessa.
Opinnäytetyön tutkimuskysymykseksi muodostui: Mitkä ovat pienten ja keskisuurten suomalaisten yritysten tiedon ja osaamisen tasot strategisessa vähähiilisyystyössä? Tarve osaamisen tasojen määrittämiselle syntyi hankkeen edetessä, sillä yrityksillä on hyvin erilaiset lähtökohdat strategiatyöhön ja sen hyödyntämiseen vähähiilisyyden ja kestävän kehityksen edistämiseksi. Jatkohankkeessa ja myös muissa tulevissa hankkeissa voidaan hyödyntää osaamisportaita, joiden avulla on helpompi selvittää, minkälaisin kehitystoimenpiteisiin yritysten kanssa kannattaa ryhtyä. Lisäksi yrityksissä voidaan paremmin hahmottaa oman osaamisen taso ja seurata omaa kehitystä. Opinnäytetyön alakysymyksessä pohdittiin, miten muotoiluosaamisella voidaan tukea strategista vähähiilisyystyötä?
Opinnäytetyö tehtiin hyödyntäen palvelumuotoilun sekä laadullisen ja määrällisen tutkimuksen menetelmiä. Tutkimusmenetelmiksi valikoituivat vertailuanalyysi, kyselytutkimus sekä haastattelut. Lisäksi työssä hyödynnettiin Vähähiilisyys yritysten kilpailueduksi -hankkeessa laadittuja analyyseja. Kerätty tieto analysoitiin palvelumuotoiluprosessille ominaisen työkalun, samankaltaisuuskaavion, avulla ja analysoidun tiedon perusteella laadittiin yritysprofiilit. Yritysprofiilit toimivat osaamisportaiden muodostamisen tukena.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kuva, jossa esitetään pk-yritysten vähähiilistä strategiaosaamista ja tiedon tasoja – aloittelija, osaaja, pioneeri – kuvaavat portaat. Portaat esitetään myös yhdistettynä tiedon analysoinnin yhteydessä muodostettuihin yritysprofiileihin. Strategisen vähähiilisyyden tiedon ja osaamisen tasoon vaikuttaa valtava määrä tekijöitä yrityksen historiasta maailmantilanteeseen ja tiedonpuutteesta asenteisiin. Muotoiluosaamisen voidaan todeta edistävän oleellisten strategisten haasteiden löytämistä ja ratkaisemista.
Opinnäytetyön tutkimuskysymykseksi muodostui: Mitkä ovat pienten ja keskisuurten suomalaisten yritysten tiedon ja osaamisen tasot strategisessa vähähiilisyystyössä? Tarve osaamisen tasojen määrittämiselle syntyi hankkeen edetessä, sillä yrityksillä on hyvin erilaiset lähtökohdat strategiatyöhön ja sen hyödyntämiseen vähähiilisyyden ja kestävän kehityksen edistämiseksi. Jatkohankkeessa ja myös muissa tulevissa hankkeissa voidaan hyödyntää osaamisportaita, joiden avulla on helpompi selvittää, minkälaisin kehitystoimenpiteisiin yritysten kanssa kannattaa ryhtyä. Lisäksi yrityksissä voidaan paremmin hahmottaa oman osaamisen taso ja seurata omaa kehitystä. Opinnäytetyön alakysymyksessä pohdittiin, miten muotoiluosaamisella voidaan tukea strategista vähähiilisyystyötä?
Opinnäytetyö tehtiin hyödyntäen palvelumuotoilun sekä laadullisen ja määrällisen tutkimuksen menetelmiä. Tutkimusmenetelmiksi valikoituivat vertailuanalyysi, kyselytutkimus sekä haastattelut. Lisäksi työssä hyödynnettiin Vähähiilisyys yritysten kilpailueduksi -hankkeessa laadittuja analyyseja. Kerätty tieto analysoitiin palvelumuotoiluprosessille ominaisen työkalun, samankaltaisuuskaavion, avulla ja analysoidun tiedon perusteella laadittiin yritysprofiilit. Yritysprofiilit toimivat osaamisportaiden muodostamisen tukena.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kuva, jossa esitetään pk-yritysten vähähiilistä strategiaosaamista ja tiedon tasoja – aloittelija, osaaja, pioneeri – kuvaavat portaat. Portaat esitetään myös yhdistettynä tiedon analysoinnin yhteydessä muodostettuihin yritysprofiileihin. Strategisen vähähiilisyyden tiedon ja osaamisen tasoon vaikuttaa valtava määrä tekijöitä yrityksen historiasta maailmantilanteeseen ja tiedonpuutteesta asenteisiin. Muotoiluosaamisen voidaan todeta edistävän oleellisten strategisten haasteiden löytämistä ja ratkaisemista.