Instagram-sisältösuunnitelma vaatealan yritykselle
Pitkämö, Jessica (2022)
Pitkämö, Jessica
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204266000
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204266000
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää toimeksiantajayrityksen Instagram-sisällöntuotantoa. Ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä sosiaaliseen mediaan ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin markkinointikanavana. Toisena tavoitteena oli perehtyä sosiaalisen median suunnitteluprosessiin. Kolmantena tavoitteena oli laatia julkaisusuunnitelma toimeksiantajayritykselle Instagramiin.
Opinnäytetyön toisessa luvussa käsitellään sosiaalista mediaa. Luvussa tarkastellaan sosiaalisen median trendejä, vaikuttaja- ja sisältömarkkinointia sekä sosiaalisen median kanavia. Kolmannessa luvussa perehdytään sosiaalisen median suunnitteluprosessiin ja esitellään markkinoinnin suunnittelumalli SOSTAC.
Neljännessä luvussa hyödynnettiin SOSTAC-mallia ja laadittiin toimeksiantajayritykselle tavoitteisiin pohjautuva julkaisusuunnitelma Instagramiin vuodelle 2023. Helposti tulkittavassa julkaisusuunnitelmassa otettiin huomioon yrityksen nykytila ja toteutettiin benchmarking kahdelle vaatealan yrityksen Instagram-tilille sekä esiteltiin tehtävät toimenpiteet, ajankohdat ja vastuuhenkilöt. Julkaisusuunnitelman tavoitteille laadittiin mittarit, joiden avulla toimeksiantajayrityksen Instagram-tilin vastuuhenkilöt pystyvät seuraamaan tavoitteiden saavuttamista vuositason lisäksi kuukausittain. Instagram-markkinoinnin kokonaisuuden hallinnan tueksi laadittiin lisäksi vuosikello, jossa esiintyy ajanjakson tärkeimmät tavoitteet sekä muut huomioitavat asiat.
Opinnäytetyön toisessa luvussa käsitellään sosiaalista mediaa. Luvussa tarkastellaan sosiaalisen median trendejä, vaikuttaja- ja sisältömarkkinointia sekä sosiaalisen median kanavia. Kolmannessa luvussa perehdytään sosiaalisen median suunnitteluprosessiin ja esitellään markkinoinnin suunnittelumalli SOSTAC.
Neljännessä luvussa hyödynnettiin SOSTAC-mallia ja laadittiin toimeksiantajayritykselle tavoitteisiin pohjautuva julkaisusuunnitelma Instagramiin vuodelle 2023. Helposti tulkittavassa julkaisusuunnitelmassa otettiin huomioon yrityksen nykytila ja toteutettiin benchmarking kahdelle vaatealan yrityksen Instagram-tilille sekä esiteltiin tehtävät toimenpiteet, ajankohdat ja vastuuhenkilöt. Julkaisusuunnitelman tavoitteille laadittiin mittarit, joiden avulla toimeksiantajayrityksen Instagram-tilin vastuuhenkilöt pystyvät seuraamaan tavoitteiden saavuttamista vuositason lisäksi kuukausittain. Instagram-markkinoinnin kokonaisuuden hallinnan tueksi laadittiin lisäksi vuosikello, jossa esiintyy ajanjakson tärkeimmät tavoitteet sekä muut huomioitavat asiat.