Hammastekniikan koulutusohjelman esittelyvideo
Jokinen, Mira; Laakkonen, Suvi (2022)
Jokinen, Mira
Laakkonen, Suvi
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204265990
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204265990
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada näkyvyyttä hammastekniikan koulutukselle ja hammasteknikon ammatille. Hammasteknikon ammatti vaikuttaa melko tuntemattomalta ja se sekoitetaan usein esimerkiksi hammashoitajaan. Tulevaisuudessa tullaan tarvitsemaan enemmän hammasteknikoita, sillä monet jäävät eläkkeelle. Tarkoituksena oli siis luoda esittelyvideo hammastekniikan koulutusohjelmalle, jotta yhä useampi löytäisi koulutuksen pariin.
Ideapaperin pohjalta videolle luotiin käsikirjoitus ja toimintasuunnitelma. Videon kuvaaminen toteutettiin omilla välineillä ja rekvisiittana käytettiin sekä omia että hammasteknikkokoulutuksen materiaaleja. Editointi sisälsi materiaalien läpikäymisen, leikkaamisen ja yhdistämisen sekä äänten ja kuvamateriaalien muokkaamisen. Videon editoinnissa käytettiin Turun ammattikorkeakoulun antamia brändiohjeistuksia ja saavutettavuusvaatimuksia. Videolle tehtiin suomenkielisten tekstitysten lisäksi myös ruotsin- ja englanninkieliset tekstitykset, jotta video olisi kansainvälisemmin saatavilla.
Video saatiin valmiiksi aikarajan puitteissa. Ideapaperin, käsikirjoituksen ja toimintasuunnitelman laatiminen auttoivat hahmottamaan prosessin laajuutta. Lisäkuvaukset yhdistivät videon otokset toisiinsa tehden siitä yhtenäisen tarinan. Liikenteen melu ja yleinen puheensorina taustalla häiritsivät välillä kuvaamista, joten osa videon puheista äänitettiin uudelleen meluttomassa paikassa ja liitettiin videolle.
Hammastekniikan ala tarvitsee lisää tekijöitä tulevaisuudessa. Video auttaa toivon mukaan tämän tavoitteen saavuttamisessa, jolloin ala saisi lisää tietoisuutta ja tunnustusta. Toivottavasti video tuo alalle enemmän näkyvyyttä niin Suomessa kuin ulkomaillakin.
Ideapaperin pohjalta videolle luotiin käsikirjoitus ja toimintasuunnitelma. Videon kuvaaminen toteutettiin omilla välineillä ja rekvisiittana käytettiin sekä omia että hammasteknikkokoulutuksen materiaaleja. Editointi sisälsi materiaalien läpikäymisen, leikkaamisen ja yhdistämisen sekä äänten ja kuvamateriaalien muokkaamisen. Videon editoinnissa käytettiin Turun ammattikorkeakoulun antamia brändiohjeistuksia ja saavutettavuusvaatimuksia. Videolle tehtiin suomenkielisten tekstitysten lisäksi myös ruotsin- ja englanninkieliset tekstitykset, jotta video olisi kansainvälisemmin saatavilla.
Video saatiin valmiiksi aikarajan puitteissa. Ideapaperin, käsikirjoituksen ja toimintasuunnitelman laatiminen auttoivat hahmottamaan prosessin laajuutta. Lisäkuvaukset yhdistivät videon otokset toisiinsa tehden siitä yhtenäisen tarinan. Liikenteen melu ja yleinen puheensorina taustalla häiritsivät välillä kuvaamista, joten osa videon puheista äänitettiin uudelleen meluttomassa paikassa ja liitettiin videolle.
Hammastekniikan ala tarvitsee lisää tekijöitä tulevaisuudessa. Video auttaa toivon mukaan tämän tavoitteen saavuttamisessa, jolloin ala saisi lisää tietoisuutta ja tunnustusta. Toivottavasti video tuo alalle enemmän näkyvyyttä niin Suomessa kuin ulkomaillakin.