Handbook for Planning and Organizing an Engineering Project Challenge
Stolpe, Josefin (2022)
Stolpe, Josefin
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204266014
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204266014
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkinut, mikäli projektipohjaiseen oppimiseen perustuva tapahtuma/kurssi, insinööriprojektihaasteen muodossa, järjestettynä yhteistyönä yritysten kanssa olisi hyvä tapa kehittää ja syventää yliopistojen/ammattikorkeakoulujen ja teollisuuden suhteita. Työ on myös tutkinut minkälaisia hyötyjä tällainen yhteystyö voi tuoda tapahtumaan osallistuville osapuolille, eli koulut, yritykset ja opiskelijat.
Tutkimuksen tavoite oli ottaa selvää, jos tällainen tapahtuma voisi olla hyödyllinen Vaasassa sijaitsevalle Technobothnian laboratoriokeskukselle ja myös, miten tämä tapahtuma järjestettäisi, jotta kaikki kolme osapuolta, eli sekä Technobothnia/Technobothnian omistajakoulut, osallistuvat yritykset, että osallistuvat opiskelijat, olisivat tyytyväisiä tapahtumaan. Tämä tehtiin viiden tapauksen tapaustutkimuksen avulla. Näistä viidestä, kolme olivat pääasiallisia tapauksia, jotka tutkittiin pääosin haastattelemalla tapahtumajärjestäjiä, ja kaksi olivat vertaustapauksia, jotka tutkittiin pääosin netistä löytyvänä aineistona.
Tulokset osoittivat, että tällainen tapahtuma voisi tosiaan olla hyödyllinen Technobothnialle, vahvistamalla sen brändiä ja tukemalla sen toista toimintaperiaatetta, eli toimimalla kohtauspisteenä sekä koulujen, teollisuuden että muiden teknisten tutkimuslaitosten välillä.
Tutkimuksen kootut löydöt koostettiin käsikirjaan, joka voi toimia ohjekirjana samantyyppiseen tapahtuman järjestämiseen myös muille kouluille.
Tutkimuksen tavoite oli ottaa selvää, jos tällainen tapahtuma voisi olla hyödyllinen Vaasassa sijaitsevalle Technobothnian laboratoriokeskukselle ja myös, miten tämä tapahtuma järjestettäisi, jotta kaikki kolme osapuolta, eli sekä Technobothnia/Technobothnian omistajakoulut, osallistuvat yritykset, että osallistuvat opiskelijat, olisivat tyytyväisiä tapahtumaan. Tämä tehtiin viiden tapauksen tapaustutkimuksen avulla. Näistä viidestä, kolme olivat pääasiallisia tapauksia, jotka tutkittiin pääosin haastattelemalla tapahtumajärjestäjiä, ja kaksi olivat vertaustapauksia, jotka tutkittiin pääosin netistä löytyvänä aineistona.
Tulokset osoittivat, että tällainen tapahtuma voisi tosiaan olla hyödyllinen Technobothnialle, vahvistamalla sen brändiä ja tukemalla sen toista toimintaperiaatetta, eli toimimalla kohtauspisteenä sekä koulujen, teollisuuden että muiden teknisten tutkimuslaitosten välillä.
Tutkimuksen kootut löydöt koostettiin käsikirjaan, joka voi toimia ohjekirjana samantyyppiseen tapahtuman järjestämiseen myös muille kouluille.