Esihenkilön merkitys henkilöstön hyvinvoinnissa ja motivoimisessa
Leikkari, Joanna (2022)
Leikkari, Joanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204255902
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204255902
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Etelä-Pohjanmaan Yrittäjät, jolloin heidän kauttaan opinnäytetyön tutkimukseen osallistui kolme yritystä. Nämä yritykset kuuluvat Etelä- Pohjanmaan Yrittäjien piiriin. Esihenkilöiden toiminta on jokapäiväinen asia kaikissa yrityksissä ja organisaatioissa, jolloin aihe on tärkeä. Aiheesta on uutisoitu, millaisia vaikutuksia esimerkiksi huonolla johtamisella on ollut yrityksien henkilöstöön tai jopa yrityksen asiakkaisiin.
Teoreettinen viitekehys koostuu esihenkilön tehtävästä ja roolista. Lisäksi henkilöstöjohtamista ja sen merkitystä käsitellään yleisesti. Lisäksi esihenkilön toimintaan olennaisesti vaikuttavista asioista tuodaan esiin lait, jotka on luotu työntekijöiden hyväksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää näiden paikallisten yrityksien avulla, millä tavalla esihenkilön toiminta vaikuttaa henkilöstöön. Tutkimuksen tuloksien avulla tavoitteena oli selvittää esihenkilön toiminnan vaikutus etenkin henkilöstön työhyvinvointiin ja työmotivaatioon. Opinnäytetyöhön etsittiin tietoa aiheesta sekä toteutettiin yrityksille kyselytutkimus, joihin vastasi yrityksien esihenkilöt ja työntekijät. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valikoitui kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä.
Kyselytutkimuksesta tuli esille, että esihenkilö koetaan työntekijän näkökulmasta kiireiseksi mutta kuitenkin kannustavaksi ja läsnä olevaksi. Esihenkilöt toivat esille vastauksissaan, että hyvä esihenkilö on kuunteleva ja kannustava. Kyselytutkimuksen tuloksista tuli myös esille, että esihenkilöt kokevat, että oma innostus työstä vaikuttaa myös työntekijöihin. Tutkimuksen tuloksista selvisi yleisesti, että esihenkilön toiminnalla on vaikutusta henkilöstöön. Esihenkilö voi tehdä toiminnassaan sellaisia valintoja, jotka esimerkiksi lisäävät henkilöstön työmotivaatiota.
Teoreettinen viitekehys koostuu esihenkilön tehtävästä ja roolista. Lisäksi henkilöstöjohtamista ja sen merkitystä käsitellään yleisesti. Lisäksi esihenkilön toimintaan olennaisesti vaikuttavista asioista tuodaan esiin lait, jotka on luotu työntekijöiden hyväksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää näiden paikallisten yrityksien avulla, millä tavalla esihenkilön toiminta vaikuttaa henkilöstöön. Tutkimuksen tuloksien avulla tavoitteena oli selvittää esihenkilön toiminnan vaikutus etenkin henkilöstön työhyvinvointiin ja työmotivaatioon. Opinnäytetyöhön etsittiin tietoa aiheesta sekä toteutettiin yrityksille kyselytutkimus, joihin vastasi yrityksien esihenkilöt ja työntekijät. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valikoitui kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä.
Kyselytutkimuksesta tuli esille, että esihenkilö koetaan työntekijän näkökulmasta kiireiseksi mutta kuitenkin kannustavaksi ja läsnä olevaksi. Esihenkilöt toivat esille vastauksissaan, että hyvä esihenkilö on kuunteleva ja kannustava. Kyselytutkimuksen tuloksista tuli myös esille, että esihenkilöt kokevat, että oma innostus työstä vaikuttaa myös työntekijöihin. Tutkimuksen tuloksista selvisi yleisesti, että esihenkilön toiminnalla on vaikutusta henkilöstöön. Esihenkilö voi tehdä toiminnassaan sellaisia valintoja, jotka esimerkiksi lisäävät henkilöstön työmotivaatiota.