ADAS-kalibroinnit korjaamotoiminnassa
Havinen, Ville (2022)
Havinen, Ville
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204266084
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204266084
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Seinäjoella sijaitseva autokorjaamo Sami Akkala Oy. Työn tavoitteena oli suunnitella korjaamon toimitiloihin kuljettajaa avustavien järjestelmien (ADAS) kalibrointipiste ja siihen sopiva kalibrointilaitteisto. Tavoitteena oli myös tutkia ADAS-järjestelmiä ja niiden kalibrointia yleisesti ja myös niiden vaikutusta korjaamotoimintaan. Työssä käydään myös läpi ADAS-järjestelmien vaikutusta liikenneturvallisuuteen ja millaista tunnistintekniikkaa järjestelmät sisältävät.
Työ toteutettiin selvittämällä, minkälaisia ADAS-järjestelmiä henkilöautoissa on käytössä ja minkälaista tekniikkaa ne sisältävät. Lisäksi selvitettiin minkälainen kalibrointilaite voisi olla sopiva juuri kyseiselle korjaamolle, ja onko korjaamolla jo olevaa kalustoa mahdollista yhdistää kalibrointityökaluihin. Kalibrointipisteistä tehtiin myös havainnollistavat mallinnukset.
Tämän työn tavoitteisiin päästiin. Työn tuloksena saatiin esiteltyä kolme erilaista ratkaisumallia kalibrointipisteelle ja laitteistolle. Työssä saatiin myös luotua hyvä yleiskuva ADAS-järjestelmistä, niiden tekniikasta ja vaikutuksista korjaamotoimintaan ja liikenneturvallisuuteen. ADAS-laitteistoa ei kirjoitushetkellä vielä ehditty hankkimaan, joten suunnitelman vaikutuksia ei nähty käytännössä.
Työ toteutettiin selvittämällä, minkälaisia ADAS-järjestelmiä henkilöautoissa on käytössä ja minkälaista tekniikkaa ne sisältävät. Lisäksi selvitettiin minkälainen kalibrointilaite voisi olla sopiva juuri kyseiselle korjaamolle, ja onko korjaamolla jo olevaa kalustoa mahdollista yhdistää kalibrointityökaluihin. Kalibrointipisteistä tehtiin myös havainnollistavat mallinnukset.
Tämän työn tavoitteisiin päästiin. Työn tuloksena saatiin esiteltyä kolme erilaista ratkaisumallia kalibrointipisteelle ja laitteistolle. Työssä saatiin myös luotua hyvä yleiskuva ADAS-järjestelmistä, niiden tekniikasta ja vaikutuksista korjaamotoimintaan ja liikenneturvallisuuteen. ADAS-laitteistoa ei kirjoitushetkellä vielä ehditty hankkimaan, joten suunnitelman vaikutuksia ei nähty käytännössä.