Asukkaan tiedotustyökalun kehittäminen
Kakko, Ralf (2022)
Kakko, Ralf
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204266091
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204266091
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on kehittää asukkaiden tiedottamista tulevassa VTS-kotien osakorjaushankkeessa hyödyntäen Infomaatti Oy:n Taloyhtiöviestintä-ohjelmistotyökalua. Työn toimeksiantajana toimii MHR-Service Oy, joka vastaa kyseisen hankkeen suunnittelusta.
Työssä perehdytään asukkaiden tiedottamiseen ja erilaisiin korjaushankkeissa käytettäviin viestintäkanaviin sekä tutkitaan Infomaatti Taloyhtiöviestintä-ohjelmistotyökalun toimintaa ja käyttömahdollisuuksia korjaushankkeen aikaisessa tiedottamisessa. Tätä varten luotiin ohjelmistotyökaluun kokeiluprojekti, jonka kautta tämän ominaisuuksia käsiteltiin ja pohdittiin näiden hyödyntämisen mahdollisuuksia todellisessa korjaushankkeessa.
Korjaushankkeen aikainen viestintä on asukkaalle näkyvimpiä merkkipaaluja hankkeen edistymisessä ja onnistumisessa. Selkeällä ja asukkaan saavuttavalla tiedottamisella pystytään osaltaan varmistumaan siitä, että asukas tietää, mitä tulee milloinkin tapahtumaan ja osaa ennakoida korjaushankkeen eri vaiheiden vaikutuksen omaan arkeensa riittävän ajoissa. Näin pystytään välttymään asukastyytyväisyyden laskemiselta korjaushankkeen aikana.
Alan kirjallisuuden ja Infomaatti Oy:n Taloyhtiöviestintä-ohjelmistotyökalun käyttöön perehtymisen pohjalta esitetään mahdollisia keinoja tehostaa hankkeen aikaista viestintää erilaisia viestintäkanavia hyödyntäen. Alan kirjallisuudesta selvisi muun muassa, että sähköisen viestinnän keinot koetaan nykypäivänä paperista viestintää paremmaksi vaihtoehdoksi ja että sähköiseen viestintään kuuluu nykyään paljon muutakin kuin perinteinen joukkoviestien lähettäminen sähköpostin välityksellä.
Työssä perehdytään asukkaiden tiedottamiseen ja erilaisiin korjaushankkeissa käytettäviin viestintäkanaviin sekä tutkitaan Infomaatti Taloyhtiöviestintä-ohjelmistotyökalun toimintaa ja käyttömahdollisuuksia korjaushankkeen aikaisessa tiedottamisessa. Tätä varten luotiin ohjelmistotyökaluun kokeiluprojekti, jonka kautta tämän ominaisuuksia käsiteltiin ja pohdittiin näiden hyödyntämisen mahdollisuuksia todellisessa korjaushankkeessa.
Korjaushankkeen aikainen viestintä on asukkaalle näkyvimpiä merkkipaaluja hankkeen edistymisessä ja onnistumisessa. Selkeällä ja asukkaan saavuttavalla tiedottamisella pystytään osaltaan varmistumaan siitä, että asukas tietää, mitä tulee milloinkin tapahtumaan ja osaa ennakoida korjaushankkeen eri vaiheiden vaikutuksen omaan arkeensa riittävän ajoissa. Näin pystytään välttymään asukastyytyväisyyden laskemiselta korjaushankkeen aikana.
Alan kirjallisuuden ja Infomaatti Oy:n Taloyhtiöviestintä-ohjelmistotyökalun käyttöön perehtymisen pohjalta esitetään mahdollisia keinoja tehostaa hankkeen aikaista viestintää erilaisia viestintäkanavia hyödyntäen. Alan kirjallisuudesta selvisi muun muassa, että sähköisen viestinnän keinot koetaan nykypäivänä paperista viestintää paremmaksi vaihtoehdoksi ja että sähköiseen viestintään kuuluu nykyään paljon muutakin kuin perinteinen joukkoviestien lähettäminen sähköpostin välityksellä.