Uusien liiketoimintamallien konseptointi aloittavalle vaatetusalan yritykselle
Joentakanen, Marketta (2022)
Joentakanen, Marketta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204276154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204276154
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli uusien liiketoimintamallien konseptointi tekijän omalle, aloittavalle naisten retkeily- ja vapaa-ajan vaatteita valmistavalle yritykselle. Tavoitteena oli selvittää tilauspohjaisen tuotannon, vaatevuokrauksen sekä erilaisten korjaus- ja tuotetakuupalveluiden soveltuvuutta omaan liikeideaan ja potentiaaliseen asiakasryhmään.
Tiedonhankintamenetelminä käytettiin kirjallisia julkaisuja, kyselyä ja strukturoitua haastattelua. Julkaisuilla haettiin tietoa tulevaisuuden kuluttamisesta ja uusista, kiertotaloutta tukevista liiketoimintamalleista alustavan yritysidean pohjalta. Potentiaaliselle käyttäjäryhmälle suunnatulla kyselyllä selvitettiin naiskuluttajien kiinnostusta tilaustuotteisiin, ennakkomyyntiin, vaatevuokraukseen ja tuotetakuuseen retkeily- ja vapaa-ajan vaatteiden ostamisen näkökulmasta. Lisäksi haastateltiin kahta vaatetusalan yritystä, joista toisen liiketoiminta perustui osittain tilauspohjaiseen tuotantoon ja toisen vaatevuokraukseen.
Tiedonhankinnan tulokset osoittivat, että uusiin liiketoimintamalleihin liittyy paljon mahdollisuuksia, mutta myös haasteita, jotka tulee ottaa huomioon yritystoiminnassa. Työn tuloksena muodostettiin yritykselle liiketoimintamallin konsepti arvolupausmallia hyödyntäen.
Tiedonhankintamenetelminä käytettiin kirjallisia julkaisuja, kyselyä ja strukturoitua haastattelua. Julkaisuilla haettiin tietoa tulevaisuuden kuluttamisesta ja uusista, kiertotaloutta tukevista liiketoimintamalleista alustavan yritysidean pohjalta. Potentiaaliselle käyttäjäryhmälle suunnatulla kyselyllä selvitettiin naiskuluttajien kiinnostusta tilaustuotteisiin, ennakkomyyntiin, vaatevuokraukseen ja tuotetakuuseen retkeily- ja vapaa-ajan vaatteiden ostamisen näkökulmasta. Lisäksi haastateltiin kahta vaatetusalan yritystä, joista toisen liiketoiminta perustui osittain tilauspohjaiseen tuotantoon ja toisen vaatevuokraukseen.
Tiedonhankinnan tulokset osoittivat, että uusiin liiketoimintamalleihin liittyy paljon mahdollisuuksia, mutta myös haasteita, jotka tulee ottaa huomioon yritystoiminnassa. Työn tuloksena muodostettiin yritykselle liiketoimintamallin konsepti arvolupausmallia hyödyntäen.