Koulutusprojekti urheilijan henkilöbrändin kehittämiseen Instagram-kanavassa
Leppinen, Aleksi (2022)
Leppinen, Aleksi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204266064
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204266064
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää toimeksiantajan 10 Sports Marketing Hubin urheilijoiden henkilöbrändejä Instagram-kanavassa, mahdollistaen parempien kumppanuuksien luomisen. Kehittämisprojektissa lähdetään rakentamaan ja seuraamaan urheilijoiden henkilöbrändien kehittymistä. Asiantuntijoiden haastatteluiden sekä olemassa olevan tutkimustiedon perusteella opinnäytetyössä opetetaan erilaisia työkaluja henkilöbrändin kehittämisen tueksi.
Opinnäytetyö toteutettiin produktina. Produkti syntyi toimeksiantajan tarpeesta selvittää, kuinka urheilijoille on järkevää kouluttaa henkilöbrändäämistä. Tavoitteena oli löytää konkreettisia keinoja, miten henkilöbrändäämistä kannattaa opettaa, mitä kannattaa opettaa ja kuinka henkilöbrändin rakentamisessa kouluttaja voi tukea urheilijaa parhaalla mahdollisella tavalla. Kehitysprojektin kohderyhmäksi valikoitui 10.fi:n kolme sopimusurheilijaa. Opinnäyteprosessi alkoi marraskuussa 2021 ja työ esitettiin huhtikuussa 2022. Opinnäytetyö jakautuu neljään osaan, joita ovat teoreettinen tietoperusta, työvaihe, laadullinen selvitys ja niistä nousseet havainnot eli johtopäätökset. Kehitysprojektin työvaiheessa lähdettiin viemään teoriaa asteittain käytäntöön teorian kautta kouluttamalla, laatimalla erilaisia tehtäviä sekä analysoimalla urheilijoiden kanssa mitattavia tuloksia.
Aineisto urheilijoiden kouluttamiseen perustuu kotimaiseen ja kansainväliseen tutkimustietoon, tuoreimpaan kirjallisuuteen sekä toimeksiantajan omaan sosiaalisen median brändäysoppaaseen. Työn tuloksena toimeksiantajan urheilijat kehittyivät sisällöntuottajina, ja yritys sai tärkeitä kokemuksia henkilöbrändäämisen kouluttamisesta. Opinnäytetyön toinen osa on asiantuntijoiden laadulliset haastattelut, jotka toteutettiin kuuden alalla toimijan kanssa. Puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden avulla ymmärrys laajentui ja kehittämisprojektin koulutuksen tarpeellisuus varmistui. Työ antaa konkreettisia työkaluja ja ohjeita niin urheilijoille kuin henkilöbrändäämisen kouluttajille, kuinka henkilöbrändäämistä kannattaa tehdä ja kouluttaa. Näitä työkaluja niin 10.fi työntekijät, kuin muutkin lukijat voivat hyödyntää. Vinkit henkilöbrändin rakentamiseksi ovat sovellettavissa urheilijoiden lisäksi myös muillekin, esimerkiksi sosiaalisen median vaikuttajille.
Opinnäytetyön havainnoista voidaan todeta, että urheilijan henkilöbrändääminen on ajankohtainen aihe, merkittävä osa tämän päivän urheilua ja se erottaa huippu-urheilijat toisistaan. Vaikka ei halua olla aktiivinen sosiaalisessa mediassa, niin silti ei kannata pilata omaa brändikuvaansa olemalla täysin ulkona sosiaalisesta mediasta. Sosiaalisen median eri kanavilla on valtava kasvupotentiaali ja niiden ottaminen osaksi urheilijan arkea on erittäin tärkeää menestystä tavoittelevalle urheilijalle.
Opinnäytetyö toteutettiin produktina. Produkti syntyi toimeksiantajan tarpeesta selvittää, kuinka urheilijoille on järkevää kouluttaa henkilöbrändäämistä. Tavoitteena oli löytää konkreettisia keinoja, miten henkilöbrändäämistä kannattaa opettaa, mitä kannattaa opettaa ja kuinka henkilöbrändin rakentamisessa kouluttaja voi tukea urheilijaa parhaalla mahdollisella tavalla. Kehitysprojektin kohderyhmäksi valikoitui 10.fi:n kolme sopimusurheilijaa. Opinnäyteprosessi alkoi marraskuussa 2021 ja työ esitettiin huhtikuussa 2022. Opinnäytetyö jakautuu neljään osaan, joita ovat teoreettinen tietoperusta, työvaihe, laadullinen selvitys ja niistä nousseet havainnot eli johtopäätökset. Kehitysprojektin työvaiheessa lähdettiin viemään teoriaa asteittain käytäntöön teorian kautta kouluttamalla, laatimalla erilaisia tehtäviä sekä analysoimalla urheilijoiden kanssa mitattavia tuloksia.
Aineisto urheilijoiden kouluttamiseen perustuu kotimaiseen ja kansainväliseen tutkimustietoon, tuoreimpaan kirjallisuuteen sekä toimeksiantajan omaan sosiaalisen median brändäysoppaaseen. Työn tuloksena toimeksiantajan urheilijat kehittyivät sisällöntuottajina, ja yritys sai tärkeitä kokemuksia henkilöbrändäämisen kouluttamisesta. Opinnäytetyön toinen osa on asiantuntijoiden laadulliset haastattelut, jotka toteutettiin kuuden alalla toimijan kanssa. Puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden avulla ymmärrys laajentui ja kehittämisprojektin koulutuksen tarpeellisuus varmistui. Työ antaa konkreettisia työkaluja ja ohjeita niin urheilijoille kuin henkilöbrändäämisen kouluttajille, kuinka henkilöbrändäämistä kannattaa tehdä ja kouluttaa. Näitä työkaluja niin 10.fi työntekijät, kuin muutkin lukijat voivat hyödyntää. Vinkit henkilöbrändin rakentamiseksi ovat sovellettavissa urheilijoiden lisäksi myös muillekin, esimerkiksi sosiaalisen median vaikuttajille.
Opinnäytetyön havainnoista voidaan todeta, että urheilijan henkilöbrändääminen on ajankohtainen aihe, merkittävä osa tämän päivän urheilua ja se erottaa huippu-urheilijat toisistaan. Vaikka ei halua olla aktiivinen sosiaalisessa mediassa, niin silti ei kannata pilata omaa brändikuvaansa olemalla täysin ulkona sosiaalisesta mediasta. Sosiaalisen median eri kanavilla on valtava kasvupotentiaali ja niiden ottaminen osaksi urheilijan arkea on erittäin tärkeää menestystä tavoittelevalle urheilijalle.