Valmennuksellinen motivointi - koulutus omavalmentajille
Helander, Karoliina (2022)
Helander, Karoliina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204276168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204276168
Tiivistelmä
Työttömyys on merkittävä kansantaloudellinen ja inhimillinen haaste Suomessa. Arvokkaita verotuloja jää saamatta, kun noin 8 % työikäisestä väestöstämme on vuosittain työttömänä. Suomessa työllisyyden hoidon tuorein kokeilu ovat työllisyyden kuntakokeilut, joita toteutetaan erikseen valituilla alueilla vuosien 2021–2023 aikana. Savonlinnan kuntakokeilussa asiakkaita palvelevat omavalmentajat.
Opinnäytetyön tarkoitus oli tuottaa valmennuksellisen motivoinnin koulutus työllistämispalveluiden käyttöön omavalmentajien osaamisen kehittämiseen ja osaamisen johtamisen tueksi. Tavoitteet olivat lyhyesti: 1) omavalmentajat saavat tietoa motivaatioon vaikuttavista tekijöistä ja osaavat hyödyntää tutkittua tietoa motivaatiosta, 2) työttömät työnhakijat saavat parempaa ja yksilöllisempää palvelua Savonlinnan kaupungin työllistämispalveluilta, 3) opinnäytetyön tekijä saa toiminnallisen kehittämisen harjoituksen ja työn tekeminen tukee koulutusten kehittämistä jatkossa.
Palvelumuotoiluprosessin aluksi määriteltiin työn tilaajan tavoitteet ja tilaajan resurssit. Menetelmänä käytettiin Ideointipuuta. Koulutuksen kehittäjäryhmältä kerättiin tietoa teemahaastattelulla, joka analysoitiin aineistolähtöisellä teemoittelulla. Koulutuksen pilotoinnin jälkeen kehittämisryhmäläiset antoivat kehittämisideat lopulliseen koulutukseen Ideointikasia hyödyntäen. Koulutuksen lanseeraamisen jälkeen koulutus ja palvelumuotoiluprosessi arvioitiin Net Promoter Score® -menetelmällä.
Valmennuksellisen osaamisen tarpeet kehittäjäryhmällä olivat motivaation ja valmennuksellisen motivoinnin osaaminen, asiakaslähtöisyys ja työssäjaksamistaidot. Koulutuksessa käytettäviksi menetelmiksi valikoituivat toiminnalliset menetelmät ja luento-oppiminen. Koulutuksen kestoksi toivottiin maksimissaan yhtä työpäivää. Koulutuksen päätavoitteeksi asetettiin valmennuksellisen motivoinnin osaamistarpeiden täyttyminen. Kehittäjäryhmän ja tilaajan tavoitteet koulutukselle olivat hyvin samankaltaisia.
Kehitetty koulutus koostui ennakkotehtävästä, aktivoivasta teorialuennosta ja toiminnallisista harjoituksista sekä oppimisen arvioinnista. Opinnäytetyön tavoitteet täyttyivät muuten hyvin, mutta puuttumaan jäi sen todentaminen, saavatko asiakkaat parempaa ja yksilöllisempää palvelua Savonlinnan kaupungin työllistämispalveluilta valmennuksellisen motivoimisen työtapojen myötä.
Asiasanat: motivointi, coaching, palvelumuotoilu, koulutus, työllisyyden kuntakokeilu. Unemployment is a major economic and human challenge in Finland. Valuable tax revenue is lost when about 8% of the working-age population is unemployed every year. In Finland, the most recent experiment in employment
management is the Local government pilots on employment. Pilots are carried out in certain areas during the years 2021–2023. In the Savonlinna municipal experiment, customers are trained by their own coaches.
The purpose of the thesis was to provide training in coaching motivation for the use of employment services to develop the competence of coaches and to support competence management. The goals were briefly: 1) coaches get information about the factors influencing motivation and can utilize researched information about motivation, 2) unemployed jobseekers receive better and more individual services from Savonlinna employment services, 3) the author of the thesis gets an experience of functional development work, and the thesis supports the development of training in the future.
At the beginning of the service design process, the commissioner´s goals and resources were defined. The method used was the Brainstorming tree. Information was collected from the education development team through a thematic interview, which was analyzed through a data-driven theme design. After piloting the training, the development team members provided development ideas for the final training using the Ideation tree. After training, the training and service design process was evaluated using the Net Promoter Score® method.
The needs for coaching competence in the development group were motivation and coaching motivation competence, customer orientation, and coping skills. Functional methods and lecture learning were selected as the methods used in the training. The duration of the training was a maximum of one working day. The main goal of the training was to meet the competence needs of coaching motivation. The goals of the development team and the client for the training were very similar.
The developed training consisted of a pre-assignment, an activating theory lecture, and functional exercises, as well as an assessment of learning. The goals of the thesis were otherwise well met, but it wasn´t verified whether customers receive better and more individual service from the employment services of the City of Savonlinna due to the work methods of coaching and motivation.
Keywords: motivation, coaching, service design, education, Local government pilots on employment.
Opinnäytetyön tarkoitus oli tuottaa valmennuksellisen motivoinnin koulutus työllistämispalveluiden käyttöön omavalmentajien osaamisen kehittämiseen ja osaamisen johtamisen tueksi. Tavoitteet olivat lyhyesti: 1) omavalmentajat saavat tietoa motivaatioon vaikuttavista tekijöistä ja osaavat hyödyntää tutkittua tietoa motivaatiosta, 2) työttömät työnhakijat saavat parempaa ja yksilöllisempää palvelua Savonlinnan kaupungin työllistämispalveluilta, 3) opinnäytetyön tekijä saa toiminnallisen kehittämisen harjoituksen ja työn tekeminen tukee koulutusten kehittämistä jatkossa.
Palvelumuotoiluprosessin aluksi määriteltiin työn tilaajan tavoitteet ja tilaajan resurssit. Menetelmänä käytettiin Ideointipuuta. Koulutuksen kehittäjäryhmältä kerättiin tietoa teemahaastattelulla, joka analysoitiin aineistolähtöisellä teemoittelulla. Koulutuksen pilotoinnin jälkeen kehittämisryhmäläiset antoivat kehittämisideat lopulliseen koulutukseen Ideointikasia hyödyntäen. Koulutuksen lanseeraamisen jälkeen koulutus ja palvelumuotoiluprosessi arvioitiin Net Promoter Score® -menetelmällä.
Valmennuksellisen osaamisen tarpeet kehittäjäryhmällä olivat motivaation ja valmennuksellisen motivoinnin osaaminen, asiakaslähtöisyys ja työssäjaksamistaidot. Koulutuksessa käytettäviksi menetelmiksi valikoituivat toiminnalliset menetelmät ja luento-oppiminen. Koulutuksen kestoksi toivottiin maksimissaan yhtä työpäivää. Koulutuksen päätavoitteeksi asetettiin valmennuksellisen motivoinnin osaamistarpeiden täyttyminen. Kehittäjäryhmän ja tilaajan tavoitteet koulutukselle olivat hyvin samankaltaisia.
Kehitetty koulutus koostui ennakkotehtävästä, aktivoivasta teorialuennosta ja toiminnallisista harjoituksista sekä oppimisen arvioinnista. Opinnäytetyön tavoitteet täyttyivät muuten hyvin, mutta puuttumaan jäi sen todentaminen, saavatko asiakkaat parempaa ja yksilöllisempää palvelua Savonlinnan kaupungin työllistämispalveluilta valmennuksellisen motivoimisen työtapojen myötä.
Asiasanat: motivointi, coaching, palvelumuotoilu, koulutus, työllisyyden kuntakokeilu.
management is the Local government pilots on employment. Pilots are carried out in certain areas during the years 2021–2023. In the Savonlinna municipal experiment, customers are trained by their own coaches.
The purpose of the thesis was to provide training in coaching motivation for the use of employment services to develop the competence of coaches and to support competence management. The goals were briefly: 1) coaches get information about the factors influencing motivation and can utilize researched information about motivation, 2) unemployed jobseekers receive better and more individual services from Savonlinna employment services, 3) the author of the thesis gets an experience of functional development work, and the thesis supports the development of training in the future.
At the beginning of the service design process, the commissioner´s goals and resources were defined. The method used was the Brainstorming tree. Information was collected from the education development team through a thematic interview, which was analyzed through a data-driven theme design. After piloting the training, the development team members provided development ideas for the final training using the Ideation tree. After training, the training and service design process was evaluated using the Net Promoter Score® method.
The needs for coaching competence in the development group were motivation and coaching motivation competence, customer orientation, and coping skills. Functional methods and lecture learning were selected as the methods used in the training. The duration of the training was a maximum of one working day. The main goal of the training was to meet the competence needs of coaching motivation. The goals of the development team and the client for the training were very similar.
The developed training consisted of a pre-assignment, an activating theory lecture, and functional exercises, as well as an assessment of learning. The goals of the thesis were otherwise well met, but it wasn´t verified whether customers receive better and more individual service from the employment services of the City of Savonlinna due to the work methods of coaching and motivation.
Keywords: motivation, coaching, service design, education, Local government pilots on employment.