Jaettu johtajuus varhaiskasvatuksen opettajan työssä
Siekkinen, Susanna (2022)
Siekkinen, Susanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204276251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204276251
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee jaettua johtajuutta varhaiskasvatuksen opettajan työn näkökulmasta. Opinnäytetyön tarkoituksena on lisätä ja vahvistaa varhaiskasvatuksen opettajien osallisuutta jaetussa johtajuudessa. Opinnäytetyön lopputuotoksena laadittiin jaetun johtajuuden kehittämissuunnitelma työntilaajan käyttöön. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka viitekehyksenä on tutkimuksellinen kehittämistyö. Aineisto kerättiin neljän teemahaastattelun avulla ja tutkimustulokset käsiteltiin teorialähtöistä teemoittelua käyttäen.
Opinnäytetyön avulla haluttiin selvittää, miten varhaiskasvatuksen opettajat ymmärtävät jaetun johtajuuden, sekä saada tietoa, miten jaettu johtajuus toteutuu varhaiskasvatuksen opettajien työssä. Tietoa haluttiin saada myös siitä, miten varhaiskasvatuksen opettajien osallisuutta jaetun johtajuuden toteuttamisessa voitaisiin lisätä.
Opinnäytetyössä selvitettiin lisäksi, millaisilla toimilla jaetun johtajuuden toteutumista voidaan kehittää ja tukea työntilaajan yksiköissä.
Tulosten perusteella jaettu johtajuus on varhaiskasvatuksen opettajille tuttu asia ja käsite. Tulosten perusteella kaikissa yksiköissä johtajuutta oli jaettu jonkin verran arjen käytännön tehtävien jakamisen kautta. Tulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajat ovat halukkaita toteuttamaan jaettua johtajuutta vielä nykyistä enemmän. Varhaiskasvatuksen opettajat näkevät tärkeänä jaetun johtajuuden kehittämisen. Tuloksissa nousi esille tarve kokouskäytänteiden ja tiedonkulun suunnitelmalle, jotta jaettu johtajuus voisi toteutua tasapuolisesti kaikissa työntilaajan yksiköissä. Opinnäytetyön lopputuotoksena laadittuun kehittämissuunnitelmaan luotiin tiedonkulun rakenne.
Tiedonkulkua tukemaan valittiin visuaalinen, Lean johtamisesta tuttu päivittäisjohtamisen kanban-taulu. Kehittämissuunnitelmaan laadittiin yksi valmis kanban-taulun mallipohja, joka soveltuu suoraan käyttöön otettavaksi työntilaajan yksiköissä.
Opinnäytetyön avulla haluttiin selvittää, miten varhaiskasvatuksen opettajat ymmärtävät jaetun johtajuuden, sekä saada tietoa, miten jaettu johtajuus toteutuu varhaiskasvatuksen opettajien työssä. Tietoa haluttiin saada myös siitä, miten varhaiskasvatuksen opettajien osallisuutta jaetun johtajuuden toteuttamisessa voitaisiin lisätä.
Opinnäytetyössä selvitettiin lisäksi, millaisilla toimilla jaetun johtajuuden toteutumista voidaan kehittää ja tukea työntilaajan yksiköissä.
Tulosten perusteella jaettu johtajuus on varhaiskasvatuksen opettajille tuttu asia ja käsite. Tulosten perusteella kaikissa yksiköissä johtajuutta oli jaettu jonkin verran arjen käytännön tehtävien jakamisen kautta. Tulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajat ovat halukkaita toteuttamaan jaettua johtajuutta vielä nykyistä enemmän. Varhaiskasvatuksen opettajat näkevät tärkeänä jaetun johtajuuden kehittämisen. Tuloksissa nousi esille tarve kokouskäytänteiden ja tiedonkulun suunnitelmalle, jotta jaettu johtajuus voisi toteutua tasapuolisesti kaikissa työntilaajan yksiköissä. Opinnäytetyön lopputuotoksena laadittuun kehittämissuunnitelmaan luotiin tiedonkulun rakenne.
Tiedonkulkua tukemaan valittiin visuaalinen, Lean johtamisesta tuttu päivittäisjohtamisen kanban-taulu. Kehittämissuunnitelmaan laadittiin yksi valmis kanban-taulun mallipohja, joka soveltuu suoraan käyttöön otettavaksi työntilaajan yksiköissä.