Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sairaanhoitajaopiskelijoiden koettu lääkehoidon osaaminen opintojen loppuvaiheessa

Tikkala, Johan; Vähälä, Viljami (2022)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö_Tikkala_Vähälä.pdf (516.5Kt)
Lataukset: 


Tikkala, Johan
Vähälä, Viljami
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204276244
Tiivistelmä
Sairaanhoitajan lääkehoidon osaaminen on laaja-alainen osaamisen alue ja sairaanhoitajan tulee lääkehoidon turvallisuuden takaamiseksi hallita kaikki lääkehoidon osaamisen alueet ja myös kyetä tarvittaessa tekemään itsenäisiä päätöksiä tutkittuun tietoon perustuen. Sairaanhoitajien lääkehoidon osaaminen vaikuttaa merkittävästi lääkehoidon turvallisuuteen. Sairaanhoitajaopiskelijoiden lääkehoidon osaamiseen
vaikuttavien tekijöiden tunnistaminen on tärkeää opetuksen ja lääkehoidon turvallisuuden edistämiseksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Jyväskylän ammattikorkeakoulun loppuvaiheen sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia heidän omasta lääkehoidon osaamisestaan. Sairaanhoitajaopiskelijoiden vastaukset liittyen heidän kokemaansa lääkehoidon osaamiseen voisivatkin antaa tukea opetuksen kehittämiseen ja tuoda esiin opiskelijoiden mielestä hankalimmiksi koettuja lääkehoidon osa-alueita.
Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, jonka linkki lähetettiin opiskelijoille koulun sisäisen sähköpostin kautta opettajien toimesta. Lääkehoitoon liittyviä kysymyksiä oli 48 ja kysymyksissä käytettiin Likertin 5-portaista asteikkoa. Kyselyyn vastasi 12 opiskelijaa.
Tulosten mukaan sairaanhoitajaopiskelijat kokivat lääkehoidon osaamisensa hyväksi. Teoreettisen taidon
osaaminen lääkehoidossa arvioitiin heikommaksi kuin käytännön taitojen osaaminen lääkehoidossa. Sairaanhoitajaopiskelijat kokivat keskimäärin osaamisensa riittäväksi turvallisen lääkehoidon toteutumiseen.
Eri lääkehoidon osa-alueiden osaamisen välillä koettiin kuitenkin olevan eroja. Haastavimmaksi lääkehoidon
osa-alueeksi koettiin lääkkeiden farmakologisten vaikutusten ymmärtäminen elimistössä, kun taas vuorovaikutukselliset taidot lääkehoidossa koettiin parhaimmiksi. Lääkehoidon ohjauksen, lääkehoidon arvioinnin
ja lääkehoidon päätöksenteon taidot koettiin hieman keskiarvoa alemmaksi. Lääkehoidon käytännön toteuttamisessa erityisesti lääkkeen antamisessa ihon sisään koettiin eniten epävarmuutta.
 
Medication competence of nurses is a multifaceted area of the competence, and a nurse must have the know-how of all the areas of medication competence to ensure the medication safety and when needed, make independent evidence-based decisions. Medical competence of nurses play a significant role in adverse drug event prevention and medication safety. Identification of the contributing factors to nursing student’s medication competence is important for development of education and medication safety. The purpose of the thesis was to find out the experiences of final stage nursing students from Jyväskylä University of Applied Sciences regarding their medication competence. Answers to the questions of the nursing students experienced competence could provide support to educational development and highlight the most difficult areas of medication competence as the students experience them. The data was collected with a web-based survey, which was sent to nursing students by internal email during a course by their teachers. The survey included 48 questions related to medication competence using Likert-5-point scale. 12 nursing students responded to the survey. According to the results, the nursing students evaluated their level of medical competence high. Medication competence in practical skills was rated higher by the students comparing to their theoretical medication competence. The nursing students evaluated their medication competence to be sufficient for ensuring medication safety. Different medication competencies were found to have differences. The students evaluated their interactive skills in medication competence to be the highest and the understanding about pharmacological effects to be the most difficult. Nurses evaluated their medication guidance, evaluation, and decision-making skills slightly lower than average in the survey. In the questions about drug administration, injecting in the skin was experienced the most insecure route of administration.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste