Marketkaupan resurssisuunnittelun ja yksiköiden välisen viestinnän kehittäminen työvuorolistojen suunnittelussa: Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupan Marketkaupan resurssisuunnittelu
Mäkelä, Veera (2022)
Mäkelä, Veera
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204286385
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204286385
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupan Marketkaupan resurssisuunnittelu eli keskitetty työvuorosuunnittelu. Opinnäytetyön tarkoituksena oli ratkaista neljä tutkimusongelmaa, jotka olivat: mikä on resurssisuunnittelu eli keskitetty työvuorosuunnittelu, miten työvuorolistoja resurssisuunnittelussa suunnitellaan kyseisessä organisaatiossa, miten kehittää keskitetyn työvuorosuunnittelun viestintää yksiköiden näkökulmasta ja mikä on työntekijöiden tietämys resurssisuunnittelusta eli keskitetystä työvuorosuunnittelusta.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämispainotteisena tutkimuksena. Tutkimusongelmien ratkaisemiseksi käytettiin apuna teoriaa ja toteutettiin kysely yksiköiden työntekijöille sekä haastattelu asiantuntijalle, koska tavoitteena oli ymmärtää tutkimusongelmia yksityiskohtaisesti ja tarkasti. Teoriaosuudessa käsitellään sisäistä viestintää esihenkilön työkaluna ja marketkaupan resurssisuunnittelua. Teoriaosuuden avulla lukija saa kuvan sisäisen viestinnän merkityksestä esihenkilön työkaluna, jonka avulla voidaan kehittää yrityksen sisäistä viestintää. Marketkaupan resurssisuunnitteluun liittyen teoriaosuudessa avataan resurssisuunnittelua ja keskitettyä työvuorosuunnittelua sekä miten niitä toteutetaan ja mitkä asiat vaikuttavat työvuorolistojen suunnitteluun. Teoriaosuus on koottu ajankohtaisista ja laadukkaista julkaisuista ja artikkeleista.
Kysely toteutettiin yksiköiden työntekijöille ja päälliköille, jotka edustivat kohderyhmää tutkimusongelmien ratkaisuun. Vastauksia kyselyyn saatiin 135, ja vastausprosentti on 15%. Haastattelu toteutettiin ryhmäpäällikölle Mikael Luotolalle. Tutkimuksessa toteutetun kyselyn tuloksien perusteella todettiin, että tämänhetkinen tieto resurssisuunnittelusta ja työvuorolistojen suunnittelusta yksikön työntekijöillä on epämääräistä ja vajavaista.
Tutkimuksen tuloksien perusteella toteutettiin toimeksiantajalle kaksi työkalua kehittämään resurssisuunnittelun ja yksiköiden välistä viestintää. Jatkotutkimuksena voidaan paneutua tutkimaan kaikkea resurssisuunnittelun viestintää tai koko organisaation viestintää.
Toimeksiantajan pyynnöstä tekstistä on poistettu kaikki luottamukselliset asiat.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämispainotteisena tutkimuksena. Tutkimusongelmien ratkaisemiseksi käytettiin apuna teoriaa ja toteutettiin kysely yksiköiden työntekijöille sekä haastattelu asiantuntijalle, koska tavoitteena oli ymmärtää tutkimusongelmia yksityiskohtaisesti ja tarkasti. Teoriaosuudessa käsitellään sisäistä viestintää esihenkilön työkaluna ja marketkaupan resurssisuunnittelua. Teoriaosuuden avulla lukija saa kuvan sisäisen viestinnän merkityksestä esihenkilön työkaluna, jonka avulla voidaan kehittää yrityksen sisäistä viestintää. Marketkaupan resurssisuunnitteluun liittyen teoriaosuudessa avataan resurssisuunnittelua ja keskitettyä työvuorosuunnittelua sekä miten niitä toteutetaan ja mitkä asiat vaikuttavat työvuorolistojen suunnitteluun. Teoriaosuus on koottu ajankohtaisista ja laadukkaista julkaisuista ja artikkeleista.
Kysely toteutettiin yksiköiden työntekijöille ja päälliköille, jotka edustivat kohderyhmää tutkimusongelmien ratkaisuun. Vastauksia kyselyyn saatiin 135, ja vastausprosentti on 15%. Haastattelu toteutettiin ryhmäpäällikölle Mikael Luotolalle. Tutkimuksessa toteutetun kyselyn tuloksien perusteella todettiin, että tämänhetkinen tieto resurssisuunnittelusta ja työvuorolistojen suunnittelusta yksikön työntekijöillä on epämääräistä ja vajavaista.
Tutkimuksen tuloksien perusteella toteutettiin toimeksiantajalle kaksi työkalua kehittämään resurssisuunnittelun ja yksiköiden välistä viestintää. Jatkotutkimuksena voidaan paneutua tutkimaan kaikkea resurssisuunnittelun viestintää tai koko organisaation viestintää.
Toimeksiantajan pyynnöstä tekstistä on poistettu kaikki luottamukselliset asiat.