Toimivalta, tehtävät ja tiedon käyttötarkoitus käyttöoikeushallinnan näkökulmasta
Soini, Katri (2022)
Soini, Katri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204286333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204286333
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä laadittiin käyttöoikeusmalli monen eri viranomaisen käyttämää yhteiskyselyjärjestelmää ja yhteentoimivuusasetusten mukaisia useisiin EU:n tietojär-jestelmiin tehtäviä kyselyitä varten.
Työssä selvitettiin, missä tilanteissa ja käyttötarkoituksissa tarkastellut viranomaiset poliisi, Tulli, Rajavartiolaitos ja Maahanmuuttovirasto saavat tehdä kyselyitä näihin tietojärjestelmiin toimivaltansa mukaisesti. Eri viranomaisten toimivalta limittyy erityisesti poliisin, Tullin ja Rajavartiolaitoksen kesken, sillä ne on kansallisesti nimetty toimivaltaisiksi toistensa tehtäviin ja osin myös maahanmuuttoviranomaisiksi. Tämä lisää käyttöoikeusmallin monimutkaisuutta.
Opinnäytetyö laadittiin laadullisena tutkimuksena. Tarkempi tutkimustapa oli toimintatutkimus, sillä opinnäytetyön tekijä työskentelee itse tilaajaorganisaatiossa ja osallistuu yhteiskyselyjärjestelmän kehitykseen ja on siten osa tutkittavaa ilmiötä. Tutkimuksessa käytetystä aineistosta valtaosa oli lainsäädäntöä kansalliselta ja EU:n tasolta. Sääntely oli osin keskeneräistä, sillä osa keskeisistä laeista oli vielä eduskunnassa käsittelyssä. Käsitelty aineisto koski tarkasteltujen viranomaisten toimintaa koskevia lakeja, niiden henkilötietolakeja, tiedonhallintalakia ja tietosuojasääntelyä. Tärkeimmät EU-asetukset olivat yhteentoimivuusasetukset sekä EU:n tietojärjestelmiä koskevat asetukset.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä on, että käsiteltyjen viranomaisten toimivalta, tehtävät ja henkilötietojen käsittelyä koskeva sääntely mahdollistavat kyselyt EU:n tietojärjestelmiin useassa eri käyttötarkoituksessa. Lisäksi yhteentoimivuusasetuksilla perustettavaa yhteentoimivuuskomponenttia, eurooppalaista hakuportaalia, voitaisiin käsitellä kuin se olisi itsenäinen järjestelmä, mutta asiassa tulisi kuulla yhteiskyselyjärjestelmän käyttäjiä.
Työssä selvitettiin, missä tilanteissa ja käyttötarkoituksissa tarkastellut viranomaiset poliisi, Tulli, Rajavartiolaitos ja Maahanmuuttovirasto saavat tehdä kyselyitä näihin tietojärjestelmiin toimivaltansa mukaisesti. Eri viranomaisten toimivalta limittyy erityisesti poliisin, Tullin ja Rajavartiolaitoksen kesken, sillä ne on kansallisesti nimetty toimivaltaisiksi toistensa tehtäviin ja osin myös maahanmuuttoviranomaisiksi. Tämä lisää käyttöoikeusmallin monimutkaisuutta.
Opinnäytetyö laadittiin laadullisena tutkimuksena. Tarkempi tutkimustapa oli toimintatutkimus, sillä opinnäytetyön tekijä työskentelee itse tilaajaorganisaatiossa ja osallistuu yhteiskyselyjärjestelmän kehitykseen ja on siten osa tutkittavaa ilmiötä. Tutkimuksessa käytetystä aineistosta valtaosa oli lainsäädäntöä kansalliselta ja EU:n tasolta. Sääntely oli osin keskeneräistä, sillä osa keskeisistä laeista oli vielä eduskunnassa käsittelyssä. Käsitelty aineisto koski tarkasteltujen viranomaisten toimintaa koskevia lakeja, niiden henkilötietolakeja, tiedonhallintalakia ja tietosuojasääntelyä. Tärkeimmät EU-asetukset olivat yhteentoimivuusasetukset sekä EU:n tietojärjestelmiä koskevat asetukset.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä on, että käsiteltyjen viranomaisten toimivalta, tehtävät ja henkilötietojen käsittelyä koskeva sääntely mahdollistavat kyselyt EU:n tietojärjestelmiin useassa eri käyttötarkoituksessa. Lisäksi yhteentoimivuusasetuksilla perustettavaa yhteentoimivuuskomponenttia, eurooppalaista hakuportaalia, voitaisiin käsitellä kuin se olisi itsenäinen järjestelmä, mutta asiassa tulisi kuulla yhteiskyselyjärjestelmän käyttäjiä.