Gaining competitive advantage through corporate social responsibility: case of Neste Oyj
Kyllönen, Jenni (2021)
Kyllönen, Jenni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204276249
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204276249
Tiivistelmä
Yritysten yhteiskunta- ja ympäristövastuun rooli nykymaailmassa kasvaa jatkuvasti, sillä sidosryhmät ovat yhä kiinnostuneempia kestävästä kehityksestä ja vastuullisuudesta niin ympäristöä kuin yhteiskuntaa kohtaan. Asiakkaat vaativat, että yritysten liiketoiminta on läpinäkyvää ja vastuullista. Pysyäkseen kilpailukykyisinä yritysten tulee täyttää nämä sidosryhmiltä tulevat vaatimukset. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää ja analysoida yritysten yhteiskunta- ja ympäristövastuun sekä kilpailuedun välistä suhdetta ja miten yritykset luovat kilpailuetua sen avulla. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja se toteutettiin tapaustutkimuksena. Primääridata kerättiin haastattelemalla yhtä Neste Oyj:n kestävyysasiantuntijoista ja sekundääridata kerättiin yhtiön vastuullisuuskertomuksesta, moderni orjuuskertomuksesta sekä vuosikertomuksesta. Tutkimuksessa sovellettiin teoreettisena viitekehyksenä yhteiskunta- ja ympäristövastuun vaikutusmallia. Teoreettista viitekehystä hyödynnettiin tutkimuskysymyksen laatimisessa, primääri- ja sekundääridatan analysoinnissa sekä tulosten tulkinnassa. Weberin yhteiskunta- ja ympäristövastuun vaikutusmalli mahdollisti yhteiskunta- ja ympäristövastuun avulla saavutettavien hyötyjen arvioinnin yritystasolla. Tutkimustulokset heijastavat yrityksen arvojen, mission ja vision suurta merkitystä. Perustamalla yritysarvot, mission ja vision vastuullisuudelle sekä kestävälle kehitykselle yritys voi taata tulevaisuudessa liiketoiminnan jatkuvuuden ja kilpailukyvyn kasvun. Täyttämällä sidosryhmien asettamat vaatimukset sekä luomalla lisäarvoa yritykset voivat menestyä taloudellisesti ja saavuttaa kilpailuetua. The role of corporate social responsibility in today’s world is increasing as stakeholders’ interest in sustainability and responsibility towards the environment and the societies is on the rise. Customers are demanding that companies carry out their operations in a responsible and transparent manner. Hence, companies experience increasing stakeholder pressure to fulfill these claims to stay competitive. The objective of the research was to understand and analyze the relationship among corporate social responsibility and competitive advantage as well as to comprehend the process of how companies can gain competitive advantage from corporate social responsibility. The research was qualitative, and it implemented a case study strategy. Primary data was collected by interviewing a sustainability expert from Neste and secondary data was collected from the company’s sustainability statement, modern slavery statement and annual report. An adapted theoretical framework, the CSR impact model, was employed when drawing the research question, analyzing data, and interpreting the results. The CSR impact model by Weber allowed to assess business benefits from corporate social responsibility on a company-level. The findings reflect on the importance of the company’s values, vision and mission. By basing the corporate values and mission to sustainability and responsibility, the company can guarantee continuum in its operations and an increase in competitiveness. By fulfilling stakeholder claims and creating superior value companies can gain economic success as well as competitive advantage, creating shared value.