Satakunnan maakunnallisen tilannekeskuksen tekemä hoidon tarpeen arviointi kiireettömistä ensihoitotehtävistä : Akuutti kotikeskuksen työntekijöiden kokemuksia
Hirvimäki, Niina; Valtonen, Johanna (2022)
Hirvimäki, Niina
Valtonen, Johanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204286416
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204286416
Tiivistelmä
Satakunnan maakunnallinen tilannekeskus on uudistanut toimintaansa vuonna 2019. Tilannekeskuksen uudistaminen perustuu Suomen hallituksen Sote-uudistukseen sekä tuleviin hyvinvointialueisiin. Satakunnan maakunnallisen tilannekeskuksen toiminnasta halutaan saada tietoa, jotta toimintaa pystytään kehittämään.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kyselyn avulla vastaako maakunnallisen tilannekeskuksen etänä tekemä hoidon tarpeen arvio todellisuutta työkentällä. Tavoitteena oli kartoittaa Akuutti kotikeskuksen toimijoiden tietämystä Satakunnan maakunnallisen tilannekeskuksen toiminnasta ja sen tekemästä hoidon tarpeen arvioinnista.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin sähköpostikyselynä Akuutti kotikeskuksen toimijoille, jotka työssään osallistuvat kiireettömille ensihoitotehtäville. Menetelmänä käytettiin strukturoitua kyselylomaketta, joka lähettiin vastaajille sähköpostin välityksellä. Kyselylomake sisälsi luokiteltuja kysymyksiä, Likert-asteikollisia sekä avoimia kysymyksiä. Kysely lähetettiin 50 vastaajalle (n=50). Vastauksia saatiin yhteensä 15 kappaletta, mutta vastauksista vain 14 kappaletta hyväksyttiin (n=14). Vastausprosentti oli 28%.
Kyselyn tulosten mukaan Akuutti kotikeskuksen toimijoiden mielestä Maakunnallisen tilannekeskuksen tekemä hoidon tarpeen arviointi oli onnistunutta ja on vastannut Akuutti kotikeskuksen tekemää tilanarviota työkentällä. Potilaan tilan arviossa on käytetty erilaisia keinoja toimijoiden kesken, mikä on osoittautunut toimivaksi. Maakunnallisen tilannekeskuksen välittämissä tehtävissä tiedottaminen on ollut riittävää ja paikkansa pitävää. Akuutti kotikeskuksen toimijat antoivat tilannekeskuksen toiminnasta hyvää palautetta sekä olivat tyytyväisiä yhteistyöhön. Tilannekeskuksen toimijoista ei juurikaan tiedetä sekä tilannekeskuksen toimintaan haluttaisiin tutustua enemmän. Satakunta province situation center has renewed its actions in 2019. The renewal is based on social- and healthcare remodelling by Finnish Government and upcoming welfare districts. More knowledge is needed about Satakunta province situation center so that its operation can be developed.
The purpose of this thesis was to find out with quiestionnaire if assessment of treatment need by Satakunta province situation center responds to the reality in work field. The aim of this thesis was to make a survey to Acute homecenter employees to know their knowledge of Satakunta province situation center´s actions and its assessment of treatment need.
The thesis was quantitative study study and data was collected using structured questionnaire which was sent to the Akuutti kotikeskus workers by e-mail. The questionnaire was addressed to the employees who are participated in non-urgent response calls. The questionnaire included classified, Likert and open questions. The questionnaire was sent to 50 receivers (n=50). The responses was received 15 but only 14 accepted (n=14). The response rate was 28%.
The results of the study show that the assessment of treatment need by situation center was successful and has responded patient status in work the field by Acute homecenter employees.In patient status valuation, operators have used various means, which has shown to be practical. The informing in situation center´s non-urgent response calls has been adequate and accurate. The Acute homecenter employees gave good feedback from situation center´s action and were satisfied with the collaboration. The situation center´s workers are known poorly and it is wanted to know better with its operation.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kyselyn avulla vastaako maakunnallisen tilannekeskuksen etänä tekemä hoidon tarpeen arvio todellisuutta työkentällä. Tavoitteena oli kartoittaa Akuutti kotikeskuksen toimijoiden tietämystä Satakunnan maakunnallisen tilannekeskuksen toiminnasta ja sen tekemästä hoidon tarpeen arvioinnista.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin sähköpostikyselynä Akuutti kotikeskuksen toimijoille, jotka työssään osallistuvat kiireettömille ensihoitotehtäville. Menetelmänä käytettiin strukturoitua kyselylomaketta, joka lähettiin vastaajille sähköpostin välityksellä. Kyselylomake sisälsi luokiteltuja kysymyksiä, Likert-asteikollisia sekä avoimia kysymyksiä. Kysely lähetettiin 50 vastaajalle (n=50). Vastauksia saatiin yhteensä 15 kappaletta, mutta vastauksista vain 14 kappaletta hyväksyttiin (n=14). Vastausprosentti oli 28%.
Kyselyn tulosten mukaan Akuutti kotikeskuksen toimijoiden mielestä Maakunnallisen tilannekeskuksen tekemä hoidon tarpeen arviointi oli onnistunutta ja on vastannut Akuutti kotikeskuksen tekemää tilanarviota työkentällä. Potilaan tilan arviossa on käytetty erilaisia keinoja toimijoiden kesken, mikä on osoittautunut toimivaksi. Maakunnallisen tilannekeskuksen välittämissä tehtävissä tiedottaminen on ollut riittävää ja paikkansa pitävää. Akuutti kotikeskuksen toimijat antoivat tilannekeskuksen toiminnasta hyvää palautetta sekä olivat tyytyväisiä yhteistyöhön. Tilannekeskuksen toimijoista ei juurikaan tiedetä sekä tilannekeskuksen toimintaan haluttaisiin tutustua enemmän.
The purpose of this thesis was to find out with quiestionnaire if assessment of treatment need by Satakunta province situation center responds to the reality in work field. The aim of this thesis was to make a survey to Acute homecenter employees to know their knowledge of Satakunta province situation center´s actions and its assessment of treatment need.
The thesis was quantitative study study and data was collected using structured questionnaire which was sent to the Akuutti kotikeskus workers by e-mail. The questionnaire was addressed to the employees who are participated in non-urgent response calls. The questionnaire included classified, Likert and open questions. The questionnaire was sent to 50 receivers (n=50). The responses was received 15 but only 14 accepted (n=14). The response rate was 28%.
The results of the study show that the assessment of treatment need by situation center was successful and has responded patient status in work the field by Acute homecenter employees.In patient status valuation, operators have used various means, which has shown to be practical. The informing in situation center´s non-urgent response calls has been adequate and accurate. The Acute homecenter employees gave good feedback from situation center´s action and were satisfied with the collaboration. The situation center´s workers are known poorly and it is wanted to know better with its operation.