Kaupunkien markkinoilla : katsaus kaupunkien brändäykseen Suomessa
Rusi, Miikka (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204286400
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204286400
Tiivistelmä
Alueiden välinen kilpailu ihmisistä, yrityksistä ja investoinnista on kiristynyt viimeisinä vuosi- kymmeninä niin globaalisti kuin Suomen sisäisestikin. Tässä kilpailussa pärjätäkseen suomalaiset kaupungit ovat omaksuneet osittain samanlaisia markkinoinnin strategioita kuin yritykset.
Yksi osoitus tästä on brändiajattelun lisääntyminen kuntien markkinoinnissa.
Tämä opinnäytetyö käsittelee suomalaisten kaupunkien brändityön historiaa ja nykytilaa. Työ esittelee näkemyksiäni siitä, millä tavoin ja miksi suomalaiset kaupungit brändäävät itseään ja mikä on kaupungin brändikäsikirja ja mitä sillä tavoitellaan. Over the last few decades, the competition for people, companies and investments between cities and regions has increased both globally and nationally. To stand up to the competition, cities in Finland have to some extent adopted strategies similar to companies. One sign of this is the growing importance of brand thinking in the marketing strategies of municipalities.
This thesis introduces the history and the current state of branding in Finnish cities. In the thesis I present my views on how and why cities in Finland brand themselves. The thesis also offers a description of a city brand manual and its objectives.
Yksi osoitus tästä on brändiajattelun lisääntyminen kuntien markkinoinnissa.
Tämä opinnäytetyö käsittelee suomalaisten kaupunkien brändityön historiaa ja nykytilaa. Työ esittelee näkemyksiäni siitä, millä tavoin ja miksi suomalaiset kaupungit brändäävät itseään ja mikä on kaupungin brändikäsikirja ja mitä sillä tavoitellaan.
This thesis introduces the history and the current state of branding in Finnish cities. In the thesis I present my views on how and why cities in Finland brand themselves. The thesis also offers a description of a city brand manual and its objectives.