Hakukoneoptimoinnin opas Tieteentekijöiden liitto ry:n jäsenyhdistyksille
Rantoharju, Elisa (2022)
Rantoharju, Elisa
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204286368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204286368
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tuotettiin hakukoneoptimoinnin opas työn toimeksiantajan Tieteentekijöiden liitto ry:n jäsenyhdistyksille niiden verkkosivustojen hakukoneoptimoinnin parantamiseksi sekä verkkosivujen päivittämisen ja ylläpidon tueksi. Opinnäytetyöllä pyrittiin löytämään vastaus siihen, miten ja millä hakukoneoptimoinnin toimilla jäsenyhdistykset voivat kohentaa sivustojensa löydettävyyttä ja näkyvyyttä.
Lokakuussa 2021 aloitettu ja huhtikuussa 2022 valmistunut työ on ajankohtainen, sillä se on osa syystalvella 2021 käynnistettyä toimeksiantajan verkkosivuston laajempaa hakukoneoptimointiprojektia. Toimeksiantajan verkkosivusto tulee olemaan hakukoneoptimointityön kohteena vuoden 2022 aikana ja oppaalla tuetaan jäsenyhdistysten viestintävastaavien työtä yhdistysten sivustojen näkyvyyden kehittämisessä toimeksiantajan pääsivustoon kohdistuvan optimointityön rinnalla.
Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan verkkosisältöihin kohdistettavia toimia, joilla kohennetaan sisältöjen näkyvyyttä ja sijoitusta valitun hakukoneen hakutuloksissa. Työn tietoperustassa tutkitaan hakukoneoptimointiprosessia ja -toimia yleisesti luoden vankka pohja, jolle oppaan asiasisältö rakentuu. Tietoperusta koottiin alan kirjallisuuden avulla hyödyntämällä digitaalista markkinointia, sisältömarkkinointia sekä hakukonemarkkinointia ja -optimointia käsitteleviä teoksia, artikkeleita, tutkimuksia ja ohjeistuksia. Työssä keskityttiin hakukoneoptimointiin nimenomaan Google-hakukoneessa ja siinä ei käsitellä esimerkiksi web-analytiikkaa: toimet, jotka eivät kuulu oppaan kohderyhmän tehtäviin on rajattu työn ulkopuolelle. Produktin toteutusta varten kerättiin tietoa myös toteuttamalla kohderyhmälle sähköinen lomakekysely, jolla kartoitettiin heidän tarpeitaan ja kokemuksia verkkosivujen ylläpito- ja päivitystyöstä. Kyselyn avulla oppaasta pyrittiin luomaan mahdollisimman käyttökelpoinen ja hyödyllinen tuotos, joka vastaisi aidosti yhdistysviestijöiden tarpeisiin.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi opas, jota yhdistysviestijät voivat hyödyntää itsenäisesti verkkosivujen sisällöntuotannossa ja sisältöjen optimoinnissa. Opas ohjeistaa yhdistysviestijöitä avainsanatutkimukseen ja avainsanojen hyödyntämiseen sisällöntuotannossa, sivustojen sisäiseen optimointiin, ulkoiseen optimointiin eli linkkien rakennukseen sekä teknisiin toimiin, joilla he voivat kohentaa sivustojen käyttäjäystävällisyyttä WordPress-alustalla. Tuotoksen sisällössä ja muotoilussa huomioitiin erityisesti kohderyhmän rajalliset resurssit, eri käyttäjätasot sekä työnjako yhdistysviestijöiden ja liiton viestinnän välillä. Tuotettu opas on selkeä ohjeistus yhdistysten verkkosivustojen löydettävyyden ja näkyvyyden kohentamiseen.
Lokakuussa 2021 aloitettu ja huhtikuussa 2022 valmistunut työ on ajankohtainen, sillä se on osa syystalvella 2021 käynnistettyä toimeksiantajan verkkosivuston laajempaa hakukoneoptimointiprojektia. Toimeksiantajan verkkosivusto tulee olemaan hakukoneoptimointityön kohteena vuoden 2022 aikana ja oppaalla tuetaan jäsenyhdistysten viestintävastaavien työtä yhdistysten sivustojen näkyvyyden kehittämisessä toimeksiantajan pääsivustoon kohdistuvan optimointityön rinnalla.
Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan verkkosisältöihin kohdistettavia toimia, joilla kohennetaan sisältöjen näkyvyyttä ja sijoitusta valitun hakukoneen hakutuloksissa. Työn tietoperustassa tutkitaan hakukoneoptimointiprosessia ja -toimia yleisesti luoden vankka pohja, jolle oppaan asiasisältö rakentuu. Tietoperusta koottiin alan kirjallisuuden avulla hyödyntämällä digitaalista markkinointia, sisältömarkkinointia sekä hakukonemarkkinointia ja -optimointia käsitteleviä teoksia, artikkeleita, tutkimuksia ja ohjeistuksia. Työssä keskityttiin hakukoneoptimointiin nimenomaan Google-hakukoneessa ja siinä ei käsitellä esimerkiksi web-analytiikkaa: toimet, jotka eivät kuulu oppaan kohderyhmän tehtäviin on rajattu työn ulkopuolelle. Produktin toteutusta varten kerättiin tietoa myös toteuttamalla kohderyhmälle sähköinen lomakekysely, jolla kartoitettiin heidän tarpeitaan ja kokemuksia verkkosivujen ylläpito- ja päivitystyöstä. Kyselyn avulla oppaasta pyrittiin luomaan mahdollisimman käyttökelpoinen ja hyödyllinen tuotos, joka vastaisi aidosti yhdistysviestijöiden tarpeisiin.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi opas, jota yhdistysviestijät voivat hyödyntää itsenäisesti verkkosivujen sisällöntuotannossa ja sisältöjen optimoinnissa. Opas ohjeistaa yhdistysviestijöitä avainsanatutkimukseen ja avainsanojen hyödyntämiseen sisällöntuotannossa, sivustojen sisäiseen optimointiin, ulkoiseen optimointiin eli linkkien rakennukseen sekä teknisiin toimiin, joilla he voivat kohentaa sivustojen käyttäjäystävällisyyttä WordPress-alustalla. Tuotoksen sisällössä ja muotoilussa huomioitiin erityisesti kohderyhmän rajalliset resurssit, eri käyttäjätasot sekä työnjako yhdistysviestijöiden ja liiton viestinnän välillä. Tuotettu opas on selkeä ohjeistus yhdistysten verkkosivustojen löydettävyyden ja näkyvyyden kohentamiseen.