HSE-palveluiden tuotteistaminen projekteille
Niemi, Jarkko (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205026659
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205026659
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää HSE (H=health, terveys, S=safety, työturvallisuus ja E=Environment, ympäristö) -palveluiden tuotteistamismalli vastaamaan markkinoiden muuttuvia vaatimuksia projekteissa. Työssä selvitettiin, mitä vaatimuksia ja tarpeita kyseisten palvelujen tuotteistamiselle asetetaan. Tutkimuksen alussa tutkittiin tuotteistamisen eri menetelmiä ja niiden ominaispiirteitä. Työn alussa käsitellään lisäksi HSE:n ja projektien käsitettä, sekä merkitystä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena toimintatutkimuksena, koska haluttiin saada kokonaisvaltainen kuva tutkittavasta aiheesta. Toimintatutkimuksella pyrittiin tuomaan esiin muutosta ja siihen vaikuttavia tekijöitä, missä suunnittelu, toiminta ja seuranta eivät toteudu pelkällä kuvauksella. Tuotteistusprosessi toteutettiin tässä työssä osallistuvan tuotteistamisen 5-vaiheisen mallin mukaan. Lisäksi työssä käytettiin ketterän tuotteistamisen mallia osana tutkimusta. Prosessissa otettiin asiakas mukaan osaksi prosessia. Tällä menetelmällä pyrittiin rakentamaan palvelua, joka on muunneltavissa tarpeiden mukaan. Koska mukana olleilla esimerkkiyrityksillä (yritys 1 ja 2), joilla oli laaja-alaisesti kokemusta niin HSE:stä kuin projekteista, saatiin tutkittavalle aiheelle hyvin tunnistettavia kehitystarpeita ja muutosehdotuksia.
Tuloksena voidaan todeta, että uuden mallin tuotteistamiselle oli tarvetta markkinoilla. Uuden mallin mukaisella tuotteistamisella voidaan tulevaisuudessa tuottaa palvelua joustavasti ja nopeasti ja sitä on helppo muuttaa tarvittaessa vastaamaan vaatimuksia. Keskeistä uudessa mallissa oli palvelun yksinkertaistaminen ja kustannusten säästäminen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena toimintatutkimuksena, koska haluttiin saada kokonaisvaltainen kuva tutkittavasta aiheesta. Toimintatutkimuksella pyrittiin tuomaan esiin muutosta ja siihen vaikuttavia tekijöitä, missä suunnittelu, toiminta ja seuranta eivät toteudu pelkällä kuvauksella. Tuotteistusprosessi toteutettiin tässä työssä osallistuvan tuotteistamisen 5-vaiheisen mallin mukaan. Lisäksi työssä käytettiin ketterän tuotteistamisen mallia osana tutkimusta. Prosessissa otettiin asiakas mukaan osaksi prosessia. Tällä menetelmällä pyrittiin rakentamaan palvelua, joka on muunneltavissa tarpeiden mukaan. Koska mukana olleilla esimerkkiyrityksillä (yritys 1 ja 2), joilla oli laaja-alaisesti kokemusta niin HSE:stä kuin projekteista, saatiin tutkittavalle aiheelle hyvin tunnistettavia kehitystarpeita ja muutosehdotuksia.
Tuloksena voidaan todeta, että uuden mallin tuotteistamiselle oli tarvetta markkinoilla. Uuden mallin mukaisella tuotteistamisella voidaan tulevaisuudessa tuottaa palvelua joustavasti ja nopeasti ja sitä on helppo muuttaa tarvittaessa vastaamaan vaatimuksia. Keskeistä uudessa mallissa oli palvelun yksinkertaistaminen ja kustannusten säästäminen.