Teknisen asiantuntijan rooli työyhteisössä
Harvonen, Sara (2022)
Harvonen, Sara
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204296579
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204296579
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin kymmenen viikon ajan teknisen asiantuntijan tehtäviin ja vastuisiin keskisuuressa kasvuyrityksessä. Opinnäytetyön raportointiosuus koostuu päivittäisistä päiväkirjamerkinnöistä, sekä jokaisen viikon lopuksi kirjatusta viikkoanalyysistä. Kokonaisuudessaan työssä päästiin yksityiskohtaisesti seuraamaan asiantuntijan suoriutumista työtehtävistään sekä tätä kautta tarkastelemaan hänen ammatillista oppimista ja kehitystään.
Teknisen asiantuntijan työtehtäviin kuuluivat erilaiset hallinnointi- sekä tukitehtävät, joihin tässä työssä tutustuttiin käytännön tasolla. Lisäksi opinnäytetyössä käsiteltiin projektiosaamista, sillä ensimmäisten seurantaviikkojen aikana varmistui päätös yrityksessä suoritettavasta integraatio- ja migraatioprojektista.
Opinnäytetyö keskittyy tekniseen työskentelyyn tikettijärjestelmillä sekä erilaisten hallinnointi- ja ylläpitotehtävien suorittamiseen mm. Freshdesk-alustalla ja Windows-ympäristöissä.
Merkittävimpiä huomioita seurantajaksolta olivat erilaisten yrityksen liiketoimintaa tukevien järjestelmien ymmärtäminen ja omaksuminen, sekä tehokkaan ja selkeän viestinnän ehdottomuus yrityksessä. This thesis focused on a system specialist’s daily tasks and responsibilities for ten weeks in a middle-sized growth company. The report part of the thesis consisted of daily recorded diary entries and distinct weekly analyses that were recorded at the end of each week.
The tasks of a system specialist included various management and support tasks. This thesis thoroughly details ticket systems, their functions, processes, and administration. Specifically, the thesis demonstrates how Freshdesk was managed in order to deliver successful results in an SME. Windows-10 server and maintenance work was also monitored in practice. In addition to routine and development work, this thesis focused on project management and through that the thesis analyzed the author’s performance during the monitoring period as well as its impact on the author’s professional growth and values.
The most prominent observations from the monitoring period were the understanding and assimilation of various systems that support the company’s operations and the absolute importance of effective and clear communication in the company.
Teknisen asiantuntijan työtehtäviin kuuluivat erilaiset hallinnointi- sekä tukitehtävät, joihin tässä työssä tutustuttiin käytännön tasolla. Lisäksi opinnäytetyössä käsiteltiin projektiosaamista, sillä ensimmäisten seurantaviikkojen aikana varmistui päätös yrityksessä suoritettavasta integraatio- ja migraatioprojektista.
Opinnäytetyö keskittyy tekniseen työskentelyyn tikettijärjestelmillä sekä erilaisten hallinnointi- ja ylläpitotehtävien suorittamiseen mm. Freshdesk-alustalla ja Windows-ympäristöissä.
Merkittävimpiä huomioita seurantajaksolta olivat erilaisten yrityksen liiketoimintaa tukevien järjestelmien ymmärtäminen ja omaksuminen, sekä tehokkaan ja selkeän viestinnän ehdottomuus yrityksessä.
The tasks of a system specialist included various management and support tasks. This thesis thoroughly details ticket systems, their functions, processes, and administration. Specifically, the thesis demonstrates how Freshdesk was managed in order to deliver successful results in an SME. Windows-10 server and maintenance work was also monitored in practice. In addition to routine and development work, this thesis focused on project management and through that the thesis analyzed the author’s performance during the monitoring period as well as its impact on the author’s professional growth and values.
The most prominent observations from the monitoring period were the understanding and assimilation of various systems that support the company’s operations and the absolute importance of effective and clear communication in the company.