Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Hengitys stressinhallinnan tukena – Asiantuntijaluento opettajille

Harle, Marko; Kopperoinen, Mika (2022)

Avaa tiedosto
Hengitys stressinhallinnan tukena – Asiantuntijaluento opettajille (5.402Mt)
Lataukset: 


Harle, Marko
Kopperoinen, Mika
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205016647
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön lähtökohtana oli opetustyön kuormittavuuden kasvu. Muutokset opettajien työssä ovat lisänneet työssä uupumista ja stressaantumista. Koska opettajat ovat ensiarvoisen tärkeässä asemassa tulevaisuuden rakentajina oppilaiden kehityksen ja kasvamisen ohjaajina, on hyvä tuoda esille, miten fysioterapialla voidaan tilanteeseen vaikuttaa. Tämän opinnäytetyön aihetta ja sisältöä suuntaava fysioterapeuttinen näkökulma on tulevaisuuteen suuntautuva ennaltaehkäisevä ja kokonaisvaltainen näkemys terveydestä. Tämän kaltainen holistinen lähestymistapa on tyypillinen fysioterapian erikoisalueista erityisesti psykofyysiselle fysioterapialle.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa asiantuntijaluento stressistä ja hengityksestä sekä ohjata hengitysharjoituksia. Tavoitteena oli tarjota tietoa stressistä ja hengityksestä osana stressinhallintaa. Opinnäytetyön taustalla oli ajatus työn hyödyllisyydestä kohderyhmälle sekä oma kiinnostus kokonaisvaltaisen psykofyysisen fysioterapeuttisen kuntoutuksen keinojen tuomisesta osaksi yksilön kuntoutusta. Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö ja sen lopputuotos on asiantuntijaluento opettajille. Työvaihetta varten lähetettiin kohderyhmälle alkukysely, jonka tulokset vaikuttivat suuntaavasti luennon sisältöön.

Opettajien ymmärrys stressinhallintakeinojen tarpeellisuudesta tuli esille alkukyselyssä, koska stressinhallintakeinot ja hengitysharjoitukset olivat heillä yleisesti tiedossa. Luentomateriaalin esitestaus osoitti esitetyn materiaalin teorian ja harjoitteiden olevan hyvin toteutettua, mitä kohderyhmältä saatu palaute myös osaltaan tuki. Asiantuntijaluento pidettiin keskiviikkona 16.2.2022 ja se onnistui tavoitteiden mukaisesti. Työ hyödytti kohderyhmää informatiivisuuden ja harjoitteista saatujen uusien taitojen myötä sekä opinnäytetyön tekijöitä tietoperustan ja luentokäytäntöjen karttumisen muodossa.

Opinnäytetyön kehittämisehdotuksiin kuuluu stressinhallintakeinojen ohjaaminen vertailuryhmälle, pidempänä ajanjaksona tapahtuva luentosarja ja seuranta-aika, heterogeenisempi kohderyhmä sekä fysioterapian keinojen mahdollisuudet vaikuttaa COVID-19 pandemian aiheuttamaan stressiin.

Asiasanat: stressi, opettajat, hengitys, hengitysharjoitukset, psykofyysinen fysioterapia
 
The starting point for this thesis was the increase in the teachers’ workload. The changes in the educational environment have been adding levels of exhaustion and stress. Since teachers have vital role building the future by guiding the education and growth of pupils it’s good to bring up how physiotherapy can affect the situation. The point that has directed the subject and content for this thesis is the preventive and holistic view of health care. Psychophysical physiotherapy is the subspeciality of physiotherapy that focuses on the holistic view of a person in the health care.

The objective of this thesis was to offer information about stress and breathing in stress control. This goal in mind an expert lecture was held that had verbal education about stress, breathing and breathing exercises. The mindset guiding the thesis was to make it useful for the target group and our own interest in bringing holistic psychophysical physiotherapy rehabilitation methods to serve as a part of individual rehabilitation. The thesis was carried out as a functional thesis and its end product was an expert lecture for teachers. A survey that directed the work for the expert lecture was sent to the target group two weeks prior.

The survey showed that the importance of stress control was familiar to the subject group because of their common knowledge of methods of stress control and breathing techniques. Pretesting the lecture material indicated that it was well done and the comments of the participants of the lecture supported this view. The expert lecture was held on Wednesday 16.2.2022 and it went as planned. The work was beneficial for the target group since it was informative and its exercises provided new skills for them. The authors of this thesis were educated further into the subject and how expert lectures are held.

In future studies it would be beneficial to have a control group, a series of lectures and follow-up period and a more heterogenic target group. It’s also worth finding out if the stress caused by the COVID-19 pandemic can be a focus for physiotherapeutic rehabilitation.

Keywords: Stress, teachers, breathing, breathing exercises, psychophysical physiotherapy
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste