Vaihtuvuutta aiheuttavien tekijöiden tunnistaminen ja niihin vaikuttaminen finanssialan organisaatiossa
Tapanainen, Niko (2022)
Tapanainen, Niko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204306619
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204306619
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin toimeksiantajaorganisaation erään osaston vaihtuvuuteen liittyviä tekijöitä. Tutkittavan osaston vaihtuvuus on suurempi, kuin keskimäärin muualla organisaatiossa. Osaston työtehtäviin on pitkä perehdytysaika, mistä johtuen suuri vaihtuvuus aiheuttaa haastetta toiminnan tehokkuudelle, sillä poislähteneen työntekijän tilalle ei ole mahdollista saada vastaavaa osaamista nopealla aikataululla.
Tämän tapaustutkimuksen tavoitteena oli vastata tutkimuskysymyksiin vaihtuvuutta aiheuttavista tekijöistä sekä vaihtuvuuden pienenemiseen vaikuttavista keinoista. Tutkimuksen tiedonkeruumenetelminä käytettiin haastatteluja, sähköistä kyselyä sekä dokumenttianalyysiä.
Tutkimus rajattiin koskemaan tutkittavan osaston asiakasrajapinnassa työskenteleviä 115:sta henkilöä, sillä vaihtuvuus painottui tähän rooliin. Tästä opinnäytetyöstä rajattiin pois työsuhdetta edeltänyt aika, työsuhteen jälkeinen aika sekä työsuhteen ajalta perehdytys, johon liittyen osastolla oli jo käynnissä kehitystoimenpiteet.
Työntekijäkokemus on yhdistelmä kokemuksia, odotuksia ja näkemyksiä. Työntekijäkokemukseen ja sitoutuneisuuteen vaikuttavat esimerkiksi työtehtävien vaihtelevuus ja se, miten itsenäisesti työntekijä saa tehdä päätöksiä. Myös palaute tehdyn työn tuloksista on avainasemassa sitoutumista vahvistettaessa. Sitoutumista saattavat heikentää esimerkiksi kehittymis- ja etenemismahdollisuuksien puuttuminen.
Kyselytutkimuksen vastausprosentti jäi 57: ään, mistä johtuen tuloksien ei voitu katsoa olevan edustavia ja luotettavia. Tutkimuksenteon aikaan organisaatiossa oli käynnissä muutosneuvottelut, mikä saattoi osaltaan vaikuttaa vastaushalukkuuteen. Vaikka tuloksista ei voitu tehdä tarkempia johtopäätöksiä, suositeltiin niiden osalta keskusteluja tiimeittäin.
Tutkimuksen tuloksista nousivat esiin kolme osaston vaihtuvuuteen todennäköisesti vaikuttavaa osa-aluetta: jatkuva kiireinen työtilanne, palautteen saamisen vähyys sekä kehittymis- ja etenemismahdollisuuksien puuttuminen.
Kehitystoimenpiteinä tutkimuksen tuloksista esiin nousseisiin aiheisiin suositeltiin työkuorman hallinnan tunteen kehittämiseen liittyviä toimia, palautekäytänteiden tuomista säännölliseksi osaksi esihenkilöiden ja työntekijöiden kohtaamisia sekä työntekijöiden kehittymistä tukevan oppimispolun rakentamista.
Tämän tapaustutkimuksen tavoitteena oli vastata tutkimuskysymyksiin vaihtuvuutta aiheuttavista tekijöistä sekä vaihtuvuuden pienenemiseen vaikuttavista keinoista. Tutkimuksen tiedonkeruumenetelminä käytettiin haastatteluja, sähköistä kyselyä sekä dokumenttianalyysiä.
Tutkimus rajattiin koskemaan tutkittavan osaston asiakasrajapinnassa työskenteleviä 115:sta henkilöä, sillä vaihtuvuus painottui tähän rooliin. Tästä opinnäytetyöstä rajattiin pois työsuhdetta edeltänyt aika, työsuhteen jälkeinen aika sekä työsuhteen ajalta perehdytys, johon liittyen osastolla oli jo käynnissä kehitystoimenpiteet.
Työntekijäkokemus on yhdistelmä kokemuksia, odotuksia ja näkemyksiä. Työntekijäkokemukseen ja sitoutuneisuuteen vaikuttavat esimerkiksi työtehtävien vaihtelevuus ja se, miten itsenäisesti työntekijä saa tehdä päätöksiä. Myös palaute tehdyn työn tuloksista on avainasemassa sitoutumista vahvistettaessa. Sitoutumista saattavat heikentää esimerkiksi kehittymis- ja etenemismahdollisuuksien puuttuminen.
Kyselytutkimuksen vastausprosentti jäi 57: ään, mistä johtuen tuloksien ei voitu katsoa olevan edustavia ja luotettavia. Tutkimuksenteon aikaan organisaatiossa oli käynnissä muutosneuvottelut, mikä saattoi osaltaan vaikuttaa vastaushalukkuuteen. Vaikka tuloksista ei voitu tehdä tarkempia johtopäätöksiä, suositeltiin niiden osalta keskusteluja tiimeittäin.
Tutkimuksen tuloksista nousivat esiin kolme osaston vaihtuvuuteen todennäköisesti vaikuttavaa osa-aluetta: jatkuva kiireinen työtilanne, palautteen saamisen vähyys sekä kehittymis- ja etenemismahdollisuuksien puuttuminen.
Kehitystoimenpiteinä tutkimuksen tuloksista esiin nousseisiin aiheisiin suositeltiin työkuorman hallinnan tunteen kehittämiseen liittyviä toimia, palautekäytänteiden tuomista säännölliseksi osaksi esihenkilöiden ja työntekijöiden kohtaamisia sekä työntekijöiden kehittymistä tukevan oppimispolun rakentamista.