Neuvolassa annettavan ohjauksen laadun takaaminen ja kehittäminen : neuvolatyön osastonhoitajan näkökulma
Haukipää, Aino (2022)
Haukipää, Aino
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204296593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204296593
Tiivistelmä
Laadukkaiden ja yhdenmukaisten äitiys- ja lastenneuvolapalveluiden takaamiseksi on tärkeää, että neuvoloissa toteutettavaa ohjaustyötä kehitetään. Neuvoloiden osastonhoitaja on esihenkilönä merkittävässä roolissa annettavan ohjauksen kehittämistyön käynnistäjänä ja ylläpitäjänä. Kehittämistyön käytäntöön yhdistämiseksi on olennaista, että osastonhoitaja tuntee käytännön ohjaustyön sisällön sekä asiakkaiden tarpeet. Riittävät edellytykset tehokkaan, suunnitelmallisen, osallistavan ja yhteistoiminnallisen kehittämistyön mahdollistamiseksi tulisi huomioida neuvolatyön osastonhoitajan työssä.
Opinnäytetyön tavoitteena on vahvistaa äitiys- ja lastenneuvolassa annettavan ohjauksen laadun takaamista ja kehittämistä. Tarkoituksena oli kuvata äitiys- ja lastenneuvolan terveydenhoitajien antaman ohjauksen laatua, takaamista ja kehittämistä neuvolatyön osastonhoitajan näkökulmasta. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä, jossa tutkimusaineisto tuotettiin anonyymin verkkokyselylomakkeen avulla. Syksyllä 2021 sähköpostitse lähetetyn tutkimustiedotteen myötä kyselylomakkeeseen vastasi yhdeksän Pirkanmaan alueen neuvolatyön osastonhoitajaa. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, kuinka haastavaa neuvolatyön osastonhoitajien on pysyä täysin ajan tasalla äitiys- ja lastenneuvoloiden vastaanotoilla toteutettavan ohjaustyön sisällöstä. Tulosten mukaan hyvät vuorovaikutussuhteet, säännölliset yhteiset kokoontumiset ja asioiden läpikäynti keskustellen, kouluttautuminen ja yhdessä oppiminen sekä ajantasaiset toimintaohjelmat ovat tärkeitä. Ohjaustyön kehittämisessä koettiin puutteita. Neuvolatyön osastonhoitajien hallinnolliset työtehtävät vievät liikaa aikaa kehitys- ja henkilöstötyöltä, läsnäololta sekä kentän äänen kuuntelemiselta. Työmäärä koettiin jopa kohtuuttomaksi. Mielenkiintoinen jatkotutkimusaihe olisi, miten hoitotyön päällikkötaso tuntee neuvolassa toteutuvan käytännön ohjaustyön ja siinä ilmenevät kehittämistarpeet, jolloin tuloksia yhdessä arvioimalla voitaisiin mahdollistaa käytännön ohjaustyön kehittämisen turvaaminen.
Opinnäytetyön tavoitteena on vahvistaa äitiys- ja lastenneuvolassa annettavan ohjauksen laadun takaamista ja kehittämistä. Tarkoituksena oli kuvata äitiys- ja lastenneuvolan terveydenhoitajien antaman ohjauksen laatua, takaamista ja kehittämistä neuvolatyön osastonhoitajan näkökulmasta. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä, jossa tutkimusaineisto tuotettiin anonyymin verkkokyselylomakkeen avulla. Syksyllä 2021 sähköpostitse lähetetyn tutkimustiedotteen myötä kyselylomakkeeseen vastasi yhdeksän Pirkanmaan alueen neuvolatyön osastonhoitajaa. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, kuinka haastavaa neuvolatyön osastonhoitajien on pysyä täysin ajan tasalla äitiys- ja lastenneuvoloiden vastaanotoilla toteutettavan ohjaustyön sisällöstä. Tulosten mukaan hyvät vuorovaikutussuhteet, säännölliset yhteiset kokoontumiset ja asioiden läpikäynti keskustellen, kouluttautuminen ja yhdessä oppiminen sekä ajantasaiset toimintaohjelmat ovat tärkeitä. Ohjaustyön kehittämisessä koettiin puutteita. Neuvolatyön osastonhoitajien hallinnolliset työtehtävät vievät liikaa aikaa kehitys- ja henkilöstötyöltä, läsnäololta sekä kentän äänen kuuntelemiselta. Työmäärä koettiin jopa kohtuuttomaksi. Mielenkiintoinen jatkotutkimusaihe olisi, miten hoitotyön päällikkötaso tuntee neuvolassa toteutuvan käytännön ohjaustyön ja siinä ilmenevät kehittämistarpeet, jolloin tuloksia yhdessä arvioimalla voitaisiin mahdollistaa käytännön ohjaustyön kehittämisen turvaaminen.