Hiilijalanjälki digihankinnoissa : asiantuntijahaastatteluja digitaalisesta hiilijalanjäljestä ja ICT-palveluiden hankkijoiden tarpeista
Pakula, Katri (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204306616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204306616
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli muodostaa tilannekuva digitaalisesta hiilijalanjäljestä ICT-alalla ja erityisesti julkisen sektorin ICT-hankintakonsulttien (hankkijoiden) parissa. Työn tarkoituksena oli luoda Exove Design Oy:lle taustoittavaa markkinaymmärrystä uuden palveluliiketoiminnan kehittämiseksi. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä oli, millaisia ratkaisemattomia tarpeita ICT-palveluiden hankkijoilla on digitaaliseen hiilijalanjälkeen liittyen. Opinnäytetyö oli empiirinen tutkimus, jossa hyödynnettiin laadullisen tutkimuksen aineistonkeruu- ja analysointikeinoja sekä asiakaslähtöisen palvelumuotoilun lähestymistapaa. Opinnäytetyössä hyödynnettiin työpöytätutkimusta, teemahaastatteluita, teemoittelua, miellekarttavisualisointia ja teorian testaamista. Ymmärrystä digitaalisesta hiilijalanjäljestä ja hankkijoiden tarpeista pyrittiin rikastamaan käyttämällä triangulaatiota eli monimenetelmällisyyttä aineiston hankinnassa ja sen analysoinnissa. Aineisto koottiin eri näkökulmia tuovista asiantuntijahaastatteluista kokonaiskuvan saamiseksi. Analyysivaiheessa yhdistettiin kahta toisiaan täydentävää metodia.
Opinnäytetyön tuotos on näin ollen kahden näkökulman, induktiivisen ja deduktiivisen analyysin kokonaisuus. Induktiivisesti opinnäytetyössä tunnistettiin ja teemoiteltiin hankkijoiden tarpeet digitaaliseen hiilijalanjälkeen liittyen. Kuusi tunnistettua, digitaaliseen hiilijalanjälkeen liittyvää tarvetta ovat tarve saada lisää tutkimustietoa, tarve saada digitaalisesta hiilijalanjäljestä arviointiasteikkoja sekä kriteerejä, tarve saada tietoa pilottiprojekteista, tarve saavuttaa sidosryhmien kanssa jaettu vastuu ja tahtotila digitaalisen hiilijalanjäljen minimointiin, tarve vertaisten verkostolle sekä tarve uusille hankinnan ja seurannan työkaluille. Deduktiivisesti tehtiin teoriatestaus ja saatiin vahvistava tulos Outcome-driven innovation -teorian (ODI) mukaisille tarpeiden ulottuvuuksille. Testaus vahvistaa teorian ajatuksen siitä, että hankkijoilla on digitaaliseen hiilijalanjälkeen liittyen toiminnallisten tarpeiden lisäksi itseensä ja muihin liittyviä emotionaalisia tarpeita.
Opinnäytetyön loppupäätelmänä on, että tutkimuskysymykseen saatiin alustava vastaus – eli koonti hankkijoiden tarpeista, jota voidaan hyödyntää vastuullisuuteen liittyvien palveluiden kehittämiseen Exove Design Oy:lla. Palveluiden kehittäminen ja muu toimenpiteiden suunnittelu jatkuu opinnäytetyön tuloksiin nojaten.
Opinnäytetyön tuotos on näin ollen kahden näkökulman, induktiivisen ja deduktiivisen analyysin kokonaisuus. Induktiivisesti opinnäytetyössä tunnistettiin ja teemoiteltiin hankkijoiden tarpeet digitaaliseen hiilijalanjälkeen liittyen. Kuusi tunnistettua, digitaaliseen hiilijalanjälkeen liittyvää tarvetta ovat tarve saada lisää tutkimustietoa, tarve saada digitaalisesta hiilijalanjäljestä arviointiasteikkoja sekä kriteerejä, tarve saada tietoa pilottiprojekteista, tarve saavuttaa sidosryhmien kanssa jaettu vastuu ja tahtotila digitaalisen hiilijalanjäljen minimointiin, tarve vertaisten verkostolle sekä tarve uusille hankinnan ja seurannan työkaluille. Deduktiivisesti tehtiin teoriatestaus ja saatiin vahvistava tulos Outcome-driven innovation -teorian (ODI) mukaisille tarpeiden ulottuvuuksille. Testaus vahvistaa teorian ajatuksen siitä, että hankkijoilla on digitaaliseen hiilijalanjälkeen liittyen toiminnallisten tarpeiden lisäksi itseensä ja muihin liittyviä emotionaalisia tarpeita.
Opinnäytetyön loppupäätelmänä on, että tutkimuskysymykseen saatiin alustava vastaus – eli koonti hankkijoiden tarpeista, jota voidaan hyödyntää vastuullisuuteen liittyvien palveluiden kehittämiseen Exove Design Oy:lla. Palveluiden kehittäminen ja muu toimenpiteiden suunnittelu jatkuu opinnäytetyön tuloksiin nojaten.
